Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Skattekonto och ROT

Hej ! Vet inte om frågan platsar här men provar ändå. Jag har idag EF men har lagt om till AB så 2023 är sista året med EF. Har varit inne på mitt skattekonto för att stämma av hur mycket pengar jag har till skatten för detta sista år. Har satt in pengar så att det borde täcka ungefär. Men när jag tittar på skattekontot så har skatteverket dragit bort mitt prel.rotavdrag på 20.000 från skattekontot. Rotavdraget har jag som privatperson men som Enskild Firma så är det ju ihopkopplat. Jag saknas alltså dessa 20000 till min skatt för 2023 ?

Min fråga är ju nu denna, jag har fått Rot-avdrag på min faktura med 20.000 men om skatteverket drar 20.000 av mina insatta pengar från skattekontot så har jag ju inte fått något Rot-avdrag ??

Nu medan jag skriver så kommer en tanke, är det så att de drar eftersom jag som privatperson inte ännu haft någon inkomst och att det justeras när jag deklarerar ?  Men man kan väl tycka och tro att Skatteverket vet hur det fungerar med Enskild Firma, att jag tar upp inkomsten i min privata deklaration ???

24 SVAR 24
kajo46
UTFORSKARE

Så tacksam om någon kunnig kan svara för jag förstår ingenting !

Göran A
UTFORSKARE

Det är inte så att dessa 20.000 kr avser slutskatten för 2022?

Är det en faktura som du skickat från din EF?

Om det är så - då hamnar aldrig Rotavdraget på skattekontot utan betalas ut såvida du inte har ett underskott på ditt skattekonto då kvittas det

Är det ett rotavdrag privat sker det en avräkning(kontroll) i samband med slutskattebeskedet annars ser du aldrig det på skattekontot 

I slutsksttebeskedet ligger rotavdraget i ”summa skattereduktioner ”

kajo46
UTFORSKARE

Jag har ju satt in varje månad för den preliminära f-skatten och det går in och ut som det ska. Men eftersom jag nu skall avveckla min enskilda firma så har jag satt in extra inbetalningar på skattekontot då jag misstänker restskatt.  Den 12/9 2023 så var tillgodohavandet på skattekontot cirka 44.000 och sen kommer det ett uttag med texten " Preliminär skattereduktion för rot/rut/grön teknik " och då minskar mitt tillgodohavande med detta belopp ?

Jag blir så förvirrad....

Är inte den avräkningen i samband med slutskattebeskedet för 2022 ?

kajo46
UTFORSKARE

Jo det är det säkert. Det ser ut som nedan:

Slutlig skatt                   xxx   uttaget

tillgodogjord p-skatt     xxx   insatt

avdragen skatt              xxx   insatt

Rot/rut                           xxx   uttaget    

Jag tänker kanske fel, du menar att detta avser föregående år, alltså 2022. Ja så är det kanske. Det ser väldigt rörigt ut men du menar då att i tillgodogjord p-skatt ligger ror/rut tillbakalagt ? Jag ska kontrollräkna skatteinbetalningarna 2022 och se.

Tack för din tid. Återkommer om jag har fler frågor !

Ja alla dessa transaktioner har med 2022 att göra och har inget med 2023 att göra.

Att man först lägger till Rot (ligger i slutlig skatt) och sedan drar av beloppet är för att stämma av att du har rätt till hela prel. Rotavdraget . I de allra flesta fall är detta ett nollsummespel såvida du inte kunnat tillgodoräkna dig hela rotavdraget ( för lite slutlig skatt)

ja, det är ju jag som privatperson som har haft rot/rut avdrag. Tack för dina svar !

kajo46
UTFORSKARE

Har kontrollräknat mina inbetalningar och det stämmer med tillgodogjord p-skatt och avdragen skatt är väl på VAB och det stämmer också.

Så då måste det i så fall ligga in den uträknade slutliga skatten på något sätt men det kan jag inte se. Eller kan jag det ? Har loggat in men hittar bara

fastställda skatter men där framgår inget sådant. Blir så osäker men samtidigt tror jag inte att Skatteverket gör fel.

Tack för hjälp !

 

kajo46
UTFORSKARE

Provar att ställa en annan fråga om du har möjlighet. Jag ska lägga tillbaka en expansionsfond på 310.000 nu när jag avvecklar och läste någonstans att man skulle kunna åberopa ackumulerad skatteberäkning på detta och eftersom jag är över brytpunkten så vore detta bra men hur skulle det fungera ? Jag var över brytpunkten förra året och året före det också. Så det är kanske ingen mening med det ?

Du kan begära i det antal år du drivit EF men har du hela tiden varit över brytpunkten får det ingen effekt

Det dj kan göra är att räntefördela hela återlämningen om du har underlag för räntefördelning - detta är ett argument för  att man alltid ska försöka ha så bra räntefördelningsunderlag dom möjligt 

kajo46
UTFORSKARE

Tack igen ! Visma-programmet lägger fram 39650 i räntefördelning som förslag och då undrar jag om de föreslår maximalt eller kan jag själv beräkna beloppet ?

Programmet lägger nog bara upp maximalt avdrag före expansionsfond som är det normala men när du avslutar verksamheten kan du göra räntefördelningen efter expansionsfond så du får nog lägga in manuellt 

kajo46
UTFORSKARE

Ok, jag har kapitalunderlag för räntefördelning ( positiv) 498.238 enligt punkt 8, övriga uppgifter.

på R 29 står det 510.693.  På R30 har Visma-systemet lagt in 39.560.

Jag förstår inte hur det fungerar men du menar att jag kan höja beloppet på räntefördelningen när jag 

" lägger tillbaka " expansionsfonden på 310.000 och skulle kunna få lägre skatt ?

Nej då har du inte större räntefördelning än 39.560 kr och det utnyttjas mot nettot före expansionsfond så det blir inte större

kajo46
UTFORSKARE

Så du menar att expansionsfonden redan finns med i räntefördelningen ?

 

Enligt vad du nämnt har du maximalt 39.560 kr i räntefördelning . Eftersom du har ett överskott på 510.693 innan du lägger tillbaka expansionsfonden så utnyttjas de 39,560 kr i första hand mot de 510.793 sen läggs återföringen av expansionsfond tillbaka 

Låt säga att de hade 0 i R27 så kunde du normalt inte använda de 39.560 i räntefördelning utan det skulle sparas till kommande år - man kan inte använda räntefördelning på återföring expansionsfond Men vid avslut av EF får man använda räntefördelning mot återföring expansionsfond 

Men som du har det nu utnyttjas räntefördelningen mot överskottet i R27.

Du har inte funderat på att driva EF lite till för att inte få både så högt netto och återläggning expansionsfond samma år ?

kajo46
UTFORSKARE

Tack för din förklaring. Jag har avregistrerat EF redan i November så det går tyvärr inte. Aktiebolaget startades i Juni 2023.  Tack för info, då är det alltså inget att göra åt detta.

Om jag istället får fråga om ackumulerad inkomst på återläggningen av expansionsfonden. Jag har haft Enskilda firman sedan cirka 2010 men det är inte förrän 2020 och framåt som jag hamnat över brytpunkten. Men jag har ju inte haft expansionsfonden förrän år 2021. Menar du att de ändå beräknar inkomsten fördelat på alla år från start ? Ja, du märker att jag inte kan så mycket och söker desperat efter sätt att minska restskatten som kommer nu.

Hoppas du tar dig tid att svara även på detta.

Ackumulerad inkomst kan bara fördelas på det antal år du haft expansionsfond dvs i ditt fall 2021-2023 så troligen får detta ingen effekt 

När du ombildade till AB hade det funnits en möjlighet att överföra expansionsfonden till AB men det får du ta upp med den som hjälper dig Förutsättningen är att alla realtillgångar flyttas från EF till AB.Kolla med den som hjälper dig med AB

kajo46
UTFORSKARE

En fråga till om räntefördelning, varför får jag inte välja var jag använder räntefördelningen, mot inkomsten eller återföringen ? Jag blir lite förvirrad.