Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Skattekonto och ROT

Hej ! Vet inte om frågan platsar här men provar ändå. Jag har idag EF men har lagt om till AB så 2023 är sista året med EF. Har varit inne på mitt skattekonto för att stämma av hur mycket pengar jag har till skatten för detta sista år. Har satt in pengar så att det borde täcka ungefär. Men när jag tittar på skattekontot så har skatteverket dragit bort mitt prel.rotavdrag på 20.000 från skattekontot. Rotavdraget har jag som privatperson men som Enskild Firma så är det ju ihopkopplat. Jag saknas alltså dessa 20000 till min skatt för 2023 ?

Min fråga är ju nu denna, jag har fått Rot-avdrag på min faktura med 20.000 men om skatteverket drar 20.000 av mina insatta pengar från skattekontot så har jag ju inte fått något Rot-avdrag ??

Nu medan jag skriver så kommer en tanke, är det så att de drar eftersom jag som privatperson inte ännu haft någon inkomst och att det justeras när jag deklarerar ?  Men man kan väl tycka och tro att Skatteverket vet hur det fungerar med Enskild Firma, att jag tar upp inkomsten i min privata deklaration ???

24 SVAR 24

Har ju ingen betydelse totalt i ditt fall eftersom du bara har 39.560 kr att utnyttja men räntefördelningen ska i första hand avräknas mot beloppet i ruta R29 så då utnyttjar du ju allt mot detta. Hade du däremot haft mer räntefördelning än vad som kunde utnyttjas mot R29 så kunde du använt resten mot återföringen av expansionsfond 

kajo46
UTFORSKARE

ok, då förstår jag. Stort tack för din hjälp.

kajo46
UTFORSKARE

Hej igen ! Undrar lite om räntefördelningen före eller efter expansionsfond. Om det skulle ha gått påverkar det skatten mer om man tat det efter exp.fonden ? Eller finns det någn annan fördel ?

Tack på förhand !

Kajo46

Nej du har ju ett maxbelopp på räntefördelningen och har ingen  betydelse hur det utnyttjas - i ditt fall blir det mot beloppet i R29