Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rikardlandrin
MEDLEM

Skriva upp onoterade aktier

Hej!

Jag har aktier i ett finländskt onoterat bolag. Är inte på något sätt delaktig i bolaget utan långsiktig ägare. Jag tillämpar redovisning för K2.  Jag använde förut en redovisningsbyrå som för några år sedan skrev ner värdet på dessa aktier, inget jag tänkte på då utan trodde att de agerade som man skulle göra. Vad jag förstår det som ska aktier inte skrivas upp/ner utan man har inköpsvärdet fram tills en eventuell försäljning. Nu är min fråga, aktierna har nästan dubblat sitt värde mot det bokförda (en uppskattning på värderat bolag). Finns det något sätt jag kan skriva upp dessa aktier? De ligger på konto 1350. Finns någon fördel av detta? Jag antar att en uppskrivning kommer öka mitt resultat, men eftersom dessa är onoterade så utgår ingen skatt för dessa aktier. Hur ska jag resonera i detta fall?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

jag skulle rekommendera att du låter det vara som det är i dagsläget. Skriver du upp värdet ökar resultatet precis som du skriver och då får du skatta på värdeökningen. 

Vill du oavsett det göra en uppskrivning till anskaffningsvärdet så ser den konterignen ut på detta sätt

1350 Debet
818X Kredit 

/Joachim

rikardlandrin
MEDLEM

Tack för svar! 
Eftersom aktierna är onoterade så utgår ju ingen skatt på vinsten. Så om jag bokför debet 1350 och kredit 818x så borde rimligtvis den posten hamna separat och inte beskattas? Därav den enda konsekvensen borde bli ökad vinst men inte ökad beskattning? Eller tänker jag fel? 

Hej

Resultatet ökar men det går att justera i bokslutet manuellt.

/Joachim