Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MamRac
MEDLEM

Skuld överlämnat till Kronofogden

Jag bokför transaktioner som sker på skattekonto och undrar hur jag ska bokföra skatteskulden som har överlämnats till Kronofogden. Summan som har överlämnats till Kronofogden är 127509 SEK.

 

Jag tänker bokföra denna transaktion på följande sätt:
Debet 1630 och Kredit 6062

Det verkar som att den utgående balansen på skattekontot i bokföringen inte stämmer överens om jag bortser från denna transaktion.

 

En annan sak att beakta är om man behöver skilja transaktioner på det vanliga skattekontot 1630 och skuldkontot 2850 i Visma Ekonomi? Eftersom detta rör sig om en skuld, ska den bokföras på konto 2850.

Tack för din hjälp!Skuld KFM.png

3 SVAR 3

Du skall absolut inte bokföra den på något konto i resultaträkning då det här är en skuld, och inte en kostnad, vilket då t.ex. konto 6062 blir. 

Vi låter alltid skulden ligga kvar på 1630 då det är en skatteskuld och inget annat. Det är ju bara att summera dom två kolumnerna vid avstämning av saldot. Rent redovisningsmässigt så har det löpande ingen betydelse att konto 1630 ligger negativt (även om det då ligger bland tillgångarna), det har bara betydelse i årsredovisning och om man skall räkna nyckeltal. Att tillgångskonton ligger minus och kanske skulder plus i den löpande bokföringen gör inget så länge det är korrekt rent värdemässigt. Flytten i årsredovisningen bör ditt bokslutsprogram klara av. 

MamRac
MEDLEM

Tack för svaret. Jag är osäker om jag har förstått rätt. Vilket konto ska jag debitera och kreditera angående den skuld som har överlämnats till Kronofogden?

Vi gör ingen ombokning av den till något annat konto utan vi låter det ligga kvar på 1630.  Det är ju en skatteskuld och summan av underskottet på Skattekontot och skulden som är hos Kronofogden är egentligen samma sak. Så någon ombokning behövs inte. Man får helt enkelt lägga ihop dom två saldona när man stämmer av konto 1630 som då innehåller summan av dessa. Lycka till!