Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skuld till mig själv och skatt på resultat

Hej,

har enskild firma.

När jag startade min verksamhet bokförde jag kostnaderna för inventarier och förbrukningsartiklar på kredit på konto 2018, t ex 35 000kr. 

När jag får in försäljning så "betalar jag tillbaka till mig själv" genom att  bokföra  t ex 5 000kr på kredit på konto 1930 och på debit på konto 2018. Så nu har jag 30 000kr på kredit på konto 2018.

 

Mitt resultat ligger idag på - 20 000kr. Så fort mitt resultat blir ett positivt resultat, ska jag ju betala skatt på det. Dock har jag kvar en skuld till mig själv på 30 000kr. Jag förstår inte? Borde jag inte ha ett resultat som minst borde vara -30 000kr eftersom jag inte betalat tillbaka skulden till mig själv?

Notera att vid start då jag investerade 35 000kr hade jag inte ett företagskonto utan tog från mitt privata konto.... 

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Ditt resultat har ingenting med företagets skuld till dig som ägare, utan resultatet baseras på dina intäkter minus kostnader. I och med att du satsade inventarier m.m på 35 000 kr så antar jag att du antagligen bokförde upp dessa som tillgångar, och de därmed inte påverkade resultatet i sin helhet det året utan istället fördelat på flera år enligt en avskrivningsplan. Så ditt resultat baseras alltså inte på din skuld som företaget har utan på ens intäkter och kostnader, så även när din skuld är återbetald så kommer du fortfarande ha ett resultat som inte motsvarar skulden som företaget har till dig. 

 

Hoppas det blev lite klarare för dig kring detta, hör av dig om du vill att jag skall förtydliga något. 

/ Josefine