Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utdelning utan vinst

Hej,

 

Jag ska ta utdelning i år men har ingen vinst från föregående år som täcker utdelningen, alltså ingen balanserad vinst eller förlust på konto 2091.

   Jag antar att jag inte ska debitera "konto 2898 - outtagen vinstutdelning", men något konto måste jag debitera eftersom jag plockar ut pengarna från mitt företagskonto. Hur gör jag? 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du kan inte ta ut utdelning utan att det finns balanserad vinst. Dvs först året efter att vinst har skattats fram i bolaget går det att ta utdelning. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar,

 

Jag hade vinst förra året men ett löneunderlag som tillåter mer utdelningen än vinsten. Enligt handläggare på Skatteverket får jag ta utdelning även om inte vinsten täcker, sålänge jag har pengar i kassan.

   Jag insåg att jag kan bokföra mot kontot "2099 - Årets resultat". Det skulle innebära att utdelningen dras av från 2022 års resultat, vilket borde vara i sin ordning?

Nej, du måste vänta tills vinsten är fastställd på en årsstämma, dvs först året efter vinst får du ta ut den utdelningen. Det är aldrig OK att ta utdelning innan bokslutet är fastställt!