Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulder till närstående

hej, läste genom många tråd på detta ämne men blir inte klok på den. Jag betalde bil reparation från privata konto. Sedan förde jag över summan 950 kr från företagets konto till mitt privata konto. Aktiebolag. Bokförde så här 
1930::::K:::950
2893::::D:::760
2641::::D:::190
Ok, nu, hur tömmer jag 2893? Manuell ver? 
2893::::K::950   I detta fall ökar summan på detta konto!!!
5613::::D::950

Hur bör jag göra?
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja manuell verifikation

Fel belopp konterat i steg två: ska vara belopp ex moms

Detta hade varit rätt

När du betalar rep:
Debet 5613 760
Debet 2641. 190
Kredit 2893. 950. du gör utlägget

När du ersätter dig själv för utlägget;

Debet 2893. 950 du tar tillbaka utlägget
Kredit 1930. 950

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Äntligen! Tack så mycket.
Före året har den dyra redovisnings konsulten som jag anlitat, bokfört ungefär 3 händelser på konto 2893 kredit, med en summa 1439. Så detta belopp ligger kvar, han gjorde inte andra steget som du visar. Kan jag upprätta en manuell verifikation med
kredeit 2893::::1439
debit 1930::: 1439
så jag tömmer detta konto? 
Använder i så fall dagens datum och skriver ut och sparar underlaget?
tack i förhand
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du konterar annorlunda jmf med vad jag gjorde, jag kan inte avgöra om det blir rätt ?
Ligger saldot på 2893 i debet eller kredit med 1439 kr?
Misstämmer saldot på 1930 med kontoutdraget innan du gör konteringen ?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

hmmm,
nu dominerar min okunskap......
per 31 dec 2018 stämde 1930 bra.......
i huvudboken 2019 så har 2893 ingående saldo och utgående saldo -1439,,, och samma under kredit och debit......
Kanske ska jag låta den vara så 😞
Fd medlem
Inte tillämpbar

År 2018,,, 2893 i huvudboken var kredit 642, detta var drivmedel, bokfört enligt ditt sätt ovan,,, men bara steg ett,,,, kredit 2893...646,, debet..5611 och 2641....... men det finns inte den andra steget,,,, kan jag göra den med dagens datum och skriver ut underlaget?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det andra steget - att du tar ut dina pengar för ditt utlägg från företagets konto- är antagligen inte gjort. Därför står din fordran, bolagets skuld till dig , kvar på konto 2893 i kredit.
Du kan ta ut beloppet när som helst och DÅ bokföra det. Du ska ju inte bokföra ett uttag innan du gjort det, så att säga.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

mikael petterssoDÅ bokföra det. Du ska ju inte bokföra ett uttag innan du gjort det, så att säga.::::::::::::::: jag gjort då förre året uttag med motsvarande konto från företagetsskonto, och förde över till privat,,, men konsultet bokförde på en obs konto... krdit 1800... 646.. debit..2641+5611.............

Ligger beloppet kvar på OBS!-kontot?
Belopp på OBS-konto räknas som ej bokfört och ska inte ligga där längre än till det är utrett. Känns som dålig kommunikation med konsulten. Hur ser saldot ut på 1800 och 2893 idag?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om banksaldot stämmer ska du istället först ta ut pengarna från ditt konto och därefter bokföra din kontering. Alternativet är som du säger att låta allt vara eftersom det stämmer

M