Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael10
MEDLEM

Skuldsidan förändras i ÅR efter gjord deklaration.

Får verkligen inte ihop det i huvudet. Hur kan tillgång och skuld sidan balansera vid Årsredovisning ifall när jag har gjort klart bokföringen, skulder och tillgångar balanserar, jag gör resultatplanering och skapar en deklaration, men då får upp en ny skuld (skatteskulden och ev. pfond) som ökar skuldsidan.

Då när jag gör Årsredovisningen är det ju självklart att det inte balanserar. Vad är det jag missar?

Andra frågan är, hur kommer det sig att dessa två måste balansera ifall jag får upplupna intäkter helt plötsligt som ökar mina tillgångar?

Tack!

1 SVAR 1
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Mikael!

När du låser deklarationen så skapas en verifikation som bokför årets resultat, skatter mm. Den verifikationen kan innehålla konton som påverkar skuldsidan, precis som du är inne på. När denna verifikationen bokförs så uppdateras balansrapporten i programmet. 

Årsredovisningens balansrapport bör vara i synk med balansrapporten i programmet. Tänk dock på att uppställningen i årsredovisningen ser ut på ett annat sätt en den uppställningen som finns i Visma eEkonomi. 

Det är lite svårt att göra en djupare felsökning med den informationen som du har delat med dig av. Jag tror att det är lättast att du kontaktar mina kollegor på supporten så kan ni felsöka ihop.