Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Camilla13
MEDLEM

Släp köpt på avbetalning (privat)

Hej hej,

 

Vi köpte in ett släp till företaget (aktiebolag), men tog det på privat avbetalning då det inte fanns tillräckligt med likviditet då. Nu när jag ska lägga in det som skuld (2893) i bokföringen får jag inte riktigt till det.

 

Avin som kommer varje månad från Svea Ekonomi innehåller ingen moms. Momsen syns enbart på själva följesedeln som vi fått från företaget där släpet är köpt. Momsen har vi ju rätt att dra av, så hur gör jag då? (Är det för att det är privat avbetalning som momsen inte är specificerad kanske?)

 

Sambon, som släpet står på, har alltid betalat in en högre summa än vad avin säger. Behöver jag komplettera med kontoutdrag eller räcker kommentar på avin som bokföringsunderlag?

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Camilla (förvirrad nybörjare på det här med bokföring)

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

I samband med att du köpte släpet så fick du en skuld. Köpet av släpet är alltså redan genomförd och det du nu ska göra är att betala av på din skuld.

 

1. Köpet

Debet 12XX 

Debet 264X

Kredit 2893

 

2. Avbetalning

Kredit 1930

Debet 84XX = Ränta

Debet 2893 = Amortering

 

Har du tagit lånet privat? Om ja så undrar jag varför du inte kunde lägga avbetalningskontraktet på AB. 

Du får en avbetalningsavi i ditt namn vilket gör att skuld och räntekostnad är dina privata. Du måste därför redovisa intäktsränta från bolaget på den räntan de ersätter dig med. Du bör även göra ordentliga underlag för betalningen till dig från bolaget eftersom avbetalningsavierna inte är utställda till bolaget.

 

 

Då tror jag att jag är med, tack! Hänvisar jag köpet till följesedeln där momsen är redovisad (steg 1)?

 

Avbetalningen var räntefri, så bara den administrativa avgiften och uppläggningsavgiften som tillkom. Kan jag ta dessa på konto 84XX, eller blir det fel?

 

Nystartat företag med inga pengar på kontot ringer inte bra i öronen hos banken, därav privat avbetalning istället. Nu börjar företaget komma på fötter dock. 🙂

Problemet är att avierna är utställda till dig privat vilket innebär att eventuella kostnader på avin inte blir en avdragsgill kostnad i bolaget eftersom det är fel mottagare.

Om du ändå vill ta risken att boka in avierna i bolaget så kan du lägga kostnaden på antingen bankkostnad 6570 eller finansiell kostnad på 84XX.

Banken borde ha tagit hänsyn till att rätt juridisk person ska stå på ett avbetalningskontrakt där produkten som köps ska ägas av ett AB. Du borde istället ha kunnat borga för krediten om banken krävde säkerhet. 

Det brukar även vara så att själva produkten som avbetalningen avser är säkerhet för krediten.