Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HenrikB
MEDLEM

Slutskatt och särskild löneskatt

Hej. Nu har slutskattebeskedet för mitt första räkenskapsår, 2020-10-30 - 2021-05-31, kommit. Jag har sökt igenom forumet och även andra bokföringssajter bl.a https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokforing-av-slutlig-skatt-och-f-skatt/ta-p/175735 men jag förstår ändå inte riktigt hur jag ska få till det. För det första inser jag nu att jag inte har bokfört särskild löneskatt på pensionskostnader, dock finns det med i deklarationen och på slutskattebeskedet. Kan jag fixa det nu i efterhand och vilka datum ska jag använda? Det bokföringsåret är ju låst sedan länge. Beslutet kom 2022-06-04 och pengarna drogs 2022-09-12.

Sen undrar jag hur jag ska göra med kontona 2512, 2514 och 2518. Jag använder Vismas förslag och tilläggsmodulen för bokslut och deklaration och all skatt har bokförts på 2510. Måste jag boka om och använda underkonton för betald f-skatt osv eller kan man köra allt på 2510 istället?

Siffrorna ser ut som följer:

I årsverifikationen har jag 121 158 på 2510 K och 8910 D.

Skatteverkets besked:

Inkomstskatt: 121 158

Särskild löneskatt: 4 487

Tillgodoförd debiterad preliminärskatt: 40 140

Ränta: 297

På förfallodagen drogs 125 645 - 40 140 = 85 505, men alltså inte någon ränta. Varför då?

Tacksam för all hjälp med att reda ut detta, jag kämpar med att formulera den här frågan på ett begripligt sätt men jag inser att det låter mer än lovligt förvirrat.

5 SVAR 5
HenrikB
MEDLEM

Efter att ha funderat några dagar tänkte jag försöka svara på min egen fråga. Jag tänker att man kan göra det något enklare genom att strunta i 2512 och 2518 och använda 2510 istället, samt 2514 då för löneskatten kanske.

Först och främst måste löneskatten bokas som en skuld i 2514 och kostnad i 7533 eftersom detta glömdes bort i bokslutet, alltså:

4 487 2514K, 7533D. Kan man använda t.ex datumet för skattebeskedet eftersom bokföringsåret det gäller sedan länge är låst?

Sedan är det själva dragningen från skattekontot:

40 140 2510K, 1630D (Tilllgodoförda skatten)

125 645 2510D, 1630K (Slutlig skatt)

 

Jag tänker att det här borde bli ungefär rätt, annars hoppas jag att någon slår mig på fingrarna. Återstår då gåtan med räntan.

 

Hej!

 

Tack för din fråga. Huruvida du kan strunta i att använda 2512 och 2518 beror på hur du bokförde upp beräknade inkomstskatten samt f-skatten för det räkenskapsåret den slutliga skatten gäller för. Om du bokförde f-skatten mot 2518 och den beräknade inkomstskatten mot 2512 så måste dessa konton användas nu med. I och med att du säger att årsverifikationen bokfördes mot 2510 så går det bra att göra så för den slutliga skatten, men du behöver kontrollera vilket konto du använt för f-skatten och i annat fall byta till det istället för 2510. 

 

Gällande hur du skall hantera själva rättelsen för den glömda löneskatten så bör det vara okej att göra den korrigeringen nu i 2022, men du måste vara uppmärksam att ta tillbaka den kostnaden i deklarationen sedan för 2022 då den blev deklarerad men inte bokförd i det tidigare räkenskapsåret. 

 

Den tillgodförda skatten stämmer med bokföringen förutsatt att du tidigare bokfört f-skatten mot 2510 och inte 2518. Däremot så behöver du dela upp den särskilda löneskatten och inkomstskatten på den slutliga skatten så att inkomstskatten blir mot 2510 i debet och särskilda löneskatten mot 2514 i debet. 

 

Det går bra att använda 2510 istället för 2518 och 2512 om du vill, men de flesta brukar använda dessa konton för att kunna hålla koll på f-skatt och inkomstskatt separat. 

 

Varför ingen ränta drogs är svårt att svara på, men det kan tex vara så att du gjort en fyllnadsbetalning vid tidigare skede vilket gör att man inte behöver betala någon ränta. Det bästa är att kontrollera ditt skattekontoutdrag och/eller kontakta Skatteverket för mer information. Här kan du läsa lite mer information kring just ränta på skattekontot. 

 

Hoppas detta hjälper dig framåt, ha det fint!

Josefine

Tack så mycket för svaret. Jag använder eekonomis mall "debiterad preliminär skatt" när skatten dras varje månad och den använder 2510. Jag har också kollat kontoanalysen och det finns ingenting bokfört på 2512 eller 2518.

När det gäller särskilda löneskatten så ser jag nu att jag missade att nolla 2514 i dragningen, om jag fattar dig rätt? Så korrigeringen blir 4 487 2514K, 7533D och sen 4 487 2514D, 1630K för datumet då pengarna dras från skattekontot, korrekt?

Samt då förstås 40 140 2510K, 1630D och 121 158 2510D, 1630K.

Men vad menar du med "ta tillbaka den kostnaden i deklarationen sedan för 2022"? Jag förstår inte riktigt vad det innebär rent praktiskt.

Om det är så att man "bör" använda 2512 och 2518 istället för 2510 så kanske jag går över till det efter nästa bokslut för att börja om på en ny kula så att säga, men varför används inte de kontona i den inbyggda mallen?

Vad gäller räntan så gjorde jag en inbetalning, men en dag för sent så de pengarna har bara legat på skattekontot tills nu. Tack för länken, jag ska kolla upp det.

Tack igen för hjälpen!

Hej igen!

 

Inga problem. Okej om du använder den och det bokförs mot 2510 så behöver du inte tänka på konto 2512 eller 2518 till bokföringen av slutliga skatten nu samt du kan fortsätta använda enbart 2510 till beräknade inkomstskatten samt f-skatt. 

 

Dina förslag på korrigeringarna låter rimliga ja baserat på det du skrivit, både för särskilda löneskatten samt för inkomstskatt och tillgodoförd skatt. 

 

Vad jag menar med " ta tillbaka den kostnaden " är att du sade att du hade tagit upp den särskilda löneskatten i deklarationen som en kostnad men inte bokfört det. Detta betyder att det redan har tagits hänsyn till detta i 2021, och skall därför enbart påverka bokföringen men inte deklarationen i år. Därför så skall man lägga kostnaden i rutan för "Bokförda kostnader som inte ska dras av" i skattemässiga justeringar för att kostnaden inte skall komma med i deklarationen både i 2021 och 2022. 

 

Om du menar att du bara lagt in i rutan för underlag särskild löneskatt ( ruta 1.4 ) men ingen annanstans i deklarationen så skall denna korrigeringen fortfarande påverka deklarationen som en kostnad och du behöver därmed inte göra något i deklarationen i 2022. Det du behöver tänka på dock är att inte ta med det i rutan för 1.4 i deklarationen 2022. 

 

Varför 2510 används i mallen är för att det är ett standardkonto som är gruppkontot för alla skatteskulder, medan man kan göra en egen mall om man vill använda mer specifika konton. De förslag som finns är baserat på att vara så generella som möjligt för att funka för så många som möjligt. Det är inte så att man "bör" göra något utan det är något som vissa gör för att hålla bättre koll medan andra föredrar att samla allting mot 2510 direkt.

 

Hoppas detta gör det lite klarare, ha det fint!

Josefine

Toppen. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Nu ska jag nog få till det.