- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Spara digitala kvitton utanför Visma
När jag startade min enskilda firma för ett antal år sedan skapade jag en rutin där jag sparade alla kvitton etc. i ett digitalt register utanför mitt bokföringsprogram. Jag läste någonstans att det var rekommenderat. När jag sedan skaffade Visma fortsatte jag bara att göra så av gammal vana. Detta är kanske en dum fråga - men behövs det verkligen? Innan jag raderar alla dessa filer måste jag fråga för säkerhets skull.
Räcker det att ladda upp digitala kvitton i Visma? Utan att också spara dem på annat håll? Finns det någon fördel att ändå spara dem på annat håll, t ex om jag skulle vilja byta bokföringsprogam någon gång i framtiden?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej Sandra!
Vad gäller digitala underlag så bör det räcka med att spara dem på ett ställe, under förutsättning att du alltid kan komma åt dem på ett enkelt sätt under de 7 år (minst) som räkenskapsinformationen behöver sparas. Enligt informationen i nedan länk så har man efter att man avslutat abonnemanget "tillgång till en läsversion där all tidigare tillagd information finns att se". Jag är dock osäker på om det inkluderar kvitton/fakturor som du laddat upp eller om det enbart avser t ex kundfakturor och diverse rapporter. Dubbelkolla gärna med Vismas support för att få ett korrekt svar.
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help
Du kanske även har hört att från den 1 juli i år så behöver man inte längre spara papperskvitton i sitt orginalformat utan det räcker att spara dem i digital form. Mer om detta kan du läsa här:
https://vismaspcs.se/kvittolagen
Önskar dig en fin helg!
/Pamela
