2024-07-10
10:33
När jag startade min enskilda firma för ett antal år sedan skapade jag en rutin där jag sparade alla kvitton etc. i ett digitalt register utanför mitt bokföringsprogram. Jag läste någonstans att det var rekommenderat. När jag sedan skaffade Visma fortsatte jag bara att göra så av gammal vana. Detta är kanske en dum fråga - men behövs det verkligen? Innan jag raderar alla dessa filer måste jag fråga för säkerhets skull. Räcker det att ladda upp digitala kvitton i Visma? Utan att också spara dem på annat håll? Finns det någon fördel att ändå spara dem på annat håll, t ex om jag skulle vilja byta bokföringsprogam någon gång i framtiden?
... Visa mer
2022-12-27
11:49
Jag ska börja sälja onlinekurser i mitt företag, dvs videobaserade utbildningar som kunden streamar från min hemsida. Vilket konto är lämpligt att bokföra det på och vad är det för momssats på den typen av varor? (För det räknas väl som en vara?)
... Visa mer
2021-06-29
10:11
Jag har nyligen sålt ett föl, en egen uppfödning. Han såldes bara några veckor gammal så jag har inte "gjort något med honom" i bokföringen alls ännu. Annars har jag förstått det som att föl som ska säljas ska tas upp som lagertillgång(?). Hur bokför jag försäljningen? På vilket konto och måste jag låta honom mellanlanda som lagertillgång?
... Visa mer
2021-06-08
08:23
1Gilla
Tack för tydligt svar!
... Visa mer
2021-06-07
10:07
Jag har en veterinärfaktura med direktreglerad skadeersättning att bokföra. Den ser ut så här, med lite förenklade summor. Totalbelopp 1250 kr Varav moms 250 kr Annat betalsätt 500 kr (vilket är direktreglerad skadeersättning från försäkringsbolaget) Kvar att betala 750 kr Hur bokför jag detta? Ska jag räkna om momsen och ange vad momsen är på 750 kr, trots att detta inte framgår direkt på fakturan? Ska jag då bokföra skadeersättningen på något särskilt sätt? Jag har förstått att separat utbetald skadeersättning ska bokföras på ett 3000-konto, men hur gör jag vid direktreglering?
... Visa mer
2021-02-11
08:41
1Gilla
När jag startade företaget i september begärde Skatteverket momsrapporter för kvartal 2 och 3, vilka jag hämtade ut ur Visma (efter att ha satt startdatum för räkenskapsåret i maj), lämnade in och fick momsåterbäring utbetald. Det ÄR förvirrande. Jag får inte heller nån klarhet när jag googlar och Skatteverkets handläggare har hittills inte varit till särskilt stor hjälp om jag ska vara ärlig. Men jag kanske får göra ett nytt försök. Tack för svar!
... Visa mer
2021-02-10
09:21
Du har fattat helt rätt - tackar! Jag var rädd för att en omstart var enda sättet, men behövde få det bekräftat innan jag gick vidare. Hur hade jag kunnat göra detta rätt från början? Skatteverket har efterfrågat momsdeklarationer från mig fr o m maj. Dessa hade jag ju inte kunnat räkna fram och hämta ut ur Visma som jag gjort, om jag inte lagt in kostnaderna på rätt datum, när inköpen faktiskt gjordes under maj och framåt.
... Visa mer
2021-02-08
16:30
Har du källa på det? Jag är nämligen rätt säker på att det inte stämmer och att även enskilda firmor kan ha förlängt räkenskapsår, upp till 18 månader. Annars har Skatteverket gett mig väldigt fel information... Så här skriver Visma-supporten: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-enskild-firma/content/online-help/startguide-startdatum-nystartad-firma.htm
... Visa mer
2021-02-08
12:17
Hej! Jag har ev strulat till det med mina datum i räkenskapsåret.... Jag startade min enskilda firma och godkändes för FA-skatt i september förra året. Jag är dock momsredovisningsskyldig sedan maj samma år, då jag uppgav vid firmaregistreringen att jag haft kostnader för min verksamhet sedan dess. För att kunna hålla reda på momsen och skapa momsrapporter satte jag räkenskapsårets startdatum i maj. Men det blir ju fel nu, när jag vill förlänga mitt räkenskapsår till slutet av 2021 istället... Då protesterar Visma för att mitt räkenskapsår givetvis blir längre än 18 månader. Några förslag på hur jag löser detta?
... Visa mer
2020-12-11
08:46
1Gilla
Tack för svar! Jag misstänkte att detta inte tillhör de allra vanligaste frågorna på det här forumet. Ska försöka få tag i en redovisningskonsult som kan vägleda lite, men har hittills haft svårt att hitta någon då jag inte vill knyta upp mig långsiktigt utan vill sköta min bokföring själv i möjligaste mån.
... Visa mer
2020-12-02
13:27
Jag har en nystartad enskild firma där hästuppfödning är en av verksamhetsgrenarna. Innan företaget registrerades köpte jag tre ston, ett redan i dec 2019 och två i aug 2020. Jag har bokfört dem som inventarier, men begriper mig inte på hur jag ska göra med avskrivning.
Jag skulle vilja ha månadsvis avskrivning för att fördela kostnaderna, men kan jag lägga in det så här flera månader i efterhand?
Avelsston skrivs tydligen som regel av på sju år, men två av mina är unga och förväntas generera intäkter betydligt längre tid än så. Spelar det något roll eller ska jag ändå skriva av på sju år?
... Visa mer
2020-10-07
09:12
Tack! Hur gör jag med det rent praktiskt i Visma, eftersom en inte kan koppla flera bankhändelser till samma bild? Behöver jag ladda upp lånehandlingarna varje gång?
... Visa mer
2020-10-05
13:38
Jag har ett lån bokfört på 2390 som jag amorterar på varje månad. Behöver jag styrka detta med dokumentation av något slag? Det enda jag har är lånepappren från banken sen dras ränta och amortering från mitt konto. Jag får ju inget kvitto eller faktura på dragningarna.
... Visa mer