Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

josephineem
MEDLEM

Stämpelskatt ''fel faktura mottagare''

Har gjort ett transportköp av en fastighet från moderbolag till dotterbolag. Jag har angett fel i ansökan om lagfart och angett att modern skall betala stämpelskatten och det går nu inte att ändra på enl lantmäteriet. Så kan man endast vidarefakturera denna kostnaden och vad för konton skall jag använda isåfall? För modern kan väll inte ta kostnaden utan borde bli dottern som borde ta denna kostnaden? Tacksam för hjälp 🙂 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

 Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att detta bör vidarefaktureras till dotterbolaget ja, i och med att kostnaden tillhör dem. Konton som är lämpliga till detta skulle kunna vara inom 35XX kontogruppen för intäkten, tex 3562 Fakturerade kostnader till dotterföretag och inom 45XX kontogruppen där du kan skapa ett eget som heter 4562 Kostnader att vidarefakturera till dotterföretag. 

 

Jag skulle säga att moderbolaget inte kan ta kostnaden nej i och med att det inte är egentligen deras, men möjligtvis att det går bra ändå då det är inom en koncern. Det kan du dubbelkolla med Skatteverket. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

josephineem
MEDLEM

Tack ! på dessa konton , skall de vara nån moms kod ? övrig momsfri feg ex? 

Hej igen!

 

Ingen fara. I detta fallet så blir det antagligen ingen moms på lagfarten men däremot på vidarefaktureringen ( då det är så reglerna fungerar med detta ). Så kostnadskontot kan ha ingen momskod och försäljningskontot kan ha momskod för 25%. 

 

Det står lite mer om detta här och här på Skatteverket. I den andra länken så står det just om koncerner under rubriken Koncerner/intressebolag – inköp för andra. Så när du vidarefakturerar så är det viktigt att du lägger på moms på beloppet ni betalade, så att det du får som intäkt blir samma som du har betalt. Tex så här:

 

Lagfarten kostade 1 000 kr och bokförs mot 4562. När ni sedan vidarefakturerar så lägger ni på 25% moms, dvs 1 000 x 1,25 = 1 250 kr. Er intäkt blir då 1 000 kr. För dotterbolagets del så blir deras kostnad 1 000 kr i och med att de drar av ingående moms i sin tur. På så sätt så blir det rätt i alla led. 

 

Hoppas detta hjälpte dig, ha det fint!

/ Josefine