Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stoppa periodisering

Hej!

Jag har haft en bil på leasing. Vi har haft bilen ett år, leasingen är på tre år. Nu har vi överlåtit leasingen till en annan då vi slutade med den verksamheten. Då vi tog bilen betalade vi en förhöjd leasing avgift som jag periodiserade på tre år. Nu kommer den som tagit över bilen även betala den delen av den förhöjda avgiften för den resterande leasing perioden. Hur gör jag den fakturan? Då det är en leasingavgift. Sen undrar jag även hur jag stoppar periodiseringen i mitt program? 

MVH Anneli

5 SVAR 5

Hm. Dels så undrar jag vilket program du använder för att kunna svara på din sista del av frågan.
När det gäller den förhöjda leasingavgiften så är den lite klurigare. Läser man det här: https://www.tholin.se/artiklar/avslut-av-leasing/ så tolkar då jag det som att du liksom säljer leasingrätten och då får betalt för den och då även skall redovisa full moms. Köparen får då, om det ur momssynpunkt är en personbil, lyfta halva momsen på det. Den uppbokade första förhöjda leasingavgiften som du har i din balansräkning får då bokas om som just leasingavgift då det blev en högre avgift under den kort period ni haft bilen. Men det är då som sagt min tolkning och som man kan läsa i länken så är det inga självklara lösningar på frågan. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast leasingavgiften, den förhöjda, blir ju inte mer, då den nya kommer betala det som återstår av den avgiften. 
Jag har Visma eEkonomi. 

Den måste ju bokas bort från balansen då den inte längre har något värde. Och det är ju två frågor som uppstår, vilket jag då tolkat  i mitt svar. Dels hur man skall se den övertagandes själva betalning och dels hur du bokar balansposten. Och som jag då tolkar texten i länken så är ersättningen du får en betalning för leasingavtalet. Och tillgången (den första förhöjda hyran) skall sedan bokas bort. Dom nollar ju varandra på sista raden. Kan tyvärr inte kolla hos t.ex. BL frågeservice då dom har semester men hittade även där några svar som ledde i den här riktningen. Men jag kan ha fel... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annelie,

För att stoppa (ta bort) en periodisering i eEkonomi går du till leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfaktura - Öppna och väljer Periodiser. Där finns en knapp som heter ta bort. Är det en verifikation går du till Bokföring - Verifikationer - öppna och Periodisera. 
Den kommer ta bort hela periodiseringen och du får göra om den på den period du istället skulle haft den istället.

Ha en trevlig dag! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur funkar det om periodiseringen sträckt sig över flera bokföringsår? Som nu är 2018 klart, men jag kan mycket väl ha periodiseringar som sträckt sig över både 2018 och 2019.