Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Therese17
MEDLEM

Stulna maskiner som ligger i anläggningsregistret

Hejsan!

Undrar om någon kan hjälpa mig med detta, Jag har 3st maskiner som ligger i vårt anläggningsregister som har blivit stulna. 

1.

Anskaffningsvärde: 38 602:-

UB Ack. avskrivningar: 35 384:-

Redovisat värde: 3 218:-

2.

Anskaffningsvärde: 54 527:-

UB Ack. avskrivningar: 49 982:-

Redovisat värde: 4 545:-

3.

Anskaffningsvärde: 33 060:-

UB Ack. avskrivningar:- 27 550:-

Redovisat värde: 5 510:-

Detta blev stulet i April månad. Vi fick tillbaka pengar från försäkringen i Juni. Men detta gällde även de andra maskinerna/ verktygen som blev stulna. 

Hur ska jag bokföra detta? Jag använder mig att Visma samt Capego. Tänker att dels måste jag bokföra bort det från anläggningsregistret samt jag måste bokföra att vi fått pengarna från försäkringen. 

Tacksam för hjälp 🙂

Mvh Therese

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inventarierna skall du bokföra bort på följande sätt. Använder ni Visma eEkonomi så gör ni denna kontering inne i anläggningsregistret genom att Klicka på raden med den anläggningstillgång som skall bokföras bort, välja åtgärder och sedan utrangera tillgång.

Använder ni något annat av våra system så skall konteringen se ut som nedan och göras manuellt.
Utan att veta vilken tillgångstyp detta gäller så kan konteringen då se ut så här. Byt ut 1220 och 1229 till de konton ni använt för tillgången samt avskrivningarna.

Ersättningen ni fått från försäkringsbolaget skall bokföras mot konto 3994 Försäkringsersättningar.

Önskar dig en fortsatt fin dag och sommar
/Joachim