Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pelpet
UTFORSKARE

Svar: Skaffa och bokföra förmånsbil

Nu har jag beställt förmånsbil, och kommit fram till att jag bör använda mig av nettolöneavdrag eftersom det då bygger upp lönebaserat utdelningsutrymme i mitt företag. Tanken är att använda lönebaserat utdelningsutrymme i detta AB och sedan använda schablonregeln i ett annat bolag jag äger.

Är det så här jag ska redovisa bilen i lönekörningarna? Förmånsvärdet på bilen har jag beräknat till 6206 kr i skatteverkets verktyg, och så har jag dokumenterat beräkningen och har en excelfil där jag lagt in all extrautrustning.

 

Min vanliga månadslön från företaget är noll, men då höjer jag den med 6206 kr till 6206 kr.

Sedan lägger jag in en bilförmån samt ett avdrag från bilförmån med 6206 kr

Sedan lägger jag in ett övrigt nettoavdrag på 6206 kr.

 

Pelpet_1-1717250044036.png

 

 

Stämmer detta och blir det rätt emot skatteverket? Resultatet blir ett jag får en negativ lön på 527 kr varje månad att betala in. Det kommer visserligen rent praktiskt att lösa sig eftersom jag får en del traktamenten från företaget. Och sen tänker jag att det också kommer att generera en lite kvarskatt eftersom jag har lön över statsskattegränsen från min arbetsgivare. Det är i och för sig inget problem eftersom skatten blir det den blir ändå, i slutändan.

 

 

 

0 SVAR 0