Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kamrer
MEDLEM

Ta betalt i bitcoin eller kryptovaluta?

Hej,

Har sökt på forumet tyvärr utan svar. Hur går det till rent bokföringsmässigt att som aktiebolag ta betalt i bitcoin eller annan kryptovaluta? Är det massa krångel eller kan det rentav bli olagligt inom kort tid?

Spontant tänker jag att man vid betalning av kryptovalutor får kreditera 1510 och debitera ett 18-konto med dagens valutakurs för kryptovalutan. Men någon annan som har erfarenhet?

1 SVAR 1

Har en kund som tidigare hade enskild firma där han fick betalt i Bitcoin. Struligt som fasen och hela växlingsfasen till SEK beskattades privat som kapital. När han bildade AB så slutade han med Bitcoin som betalmedel. 

Googlade och kan väl konstatera att jag inte hittade något svar. En fråga, av många, är hur man värderar tillgångar i Bitcoin när det är bokslut? Dom finns ju liksom inte även om dom hanteras och jag skulle gissa att t.ex. en revisor skulle bedöma dom som så osäkra att värdet blev noll i bokslut. Det finns ju liksom ingen "riktig" valutamarknad för detta då det inte är en valuta. Bara ett betalsätt som används av en del. Ingen garant i form av stat eller annat som garanterar fortlevnaden.... Så tyvärr, inget svar men många frågor ...