Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AWF___
UTFORSKARE

Ta bort felaktig leverantörsfaktura

Hej och god fortsättning!

Jag har ett konstigt problem där jag har skapat en leverantörsfaktura som inte stämmer, som jag dessutom markerade som betald. I ren panik gjorde en korrigeringsverifikation och tyckte mig få bort fakturan. Men reskontran sa att fakturan låg kvar fastän jag bara har de aktuella (som är korrekta) under leverantörsfakturor. Jag försökte ytterligare en gång korrigera vilket nu har resulterat i att jag har dubblat det felaktiga beloppet på 2440. Inget går att få bort eftersom jag redan varit där och pillat. Hjälp, hur gör jag?? Jag har alltså aktuella leverantörsfakturor på 29872 kr (vilket stämmer men) men på 2440 ligger alltså beloppet 49934 kr (det felaktiga beloppet från början är 10031, men har nu dubblats) Företagskontot stämmer så nu vete17 hur jag ska göra. Hoppas någon själ kan hjälpa mig...

Kan tillägga att jag försökt göra en kreditfaktura, men den gick inte att kvitta mot något och betalningarna går heller ej att ångra som sagt....

7 SVAR 7
AWF___
UTFORSKARE

Så här står det under reskontran i årsavstämningen:

************

Saldot på leverantörsskuldkontot (2440) är 49 934,00 kr per 2019-12-31. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är 39 903,00 kr. Dessa belopp ska överensstämma

****************

 

Men som skrivits ovan så ska leverantörsfakturorna och saldot på 2440 vara 29872 kr Och varför skiljer programmet på levfakturor och 2440?

Jag har nu lyckat skapa två manuella verifikationer och fått 2440 att stämma. Dock säger programmet att det fortfarande finns en leverantörsfaktura kvar. Vad beror det på?

Hej,

Den faktura som ligger kvar, är det den ursprungliga, felaktiga? "Betalade" du den på ett senare datum så att avstämningen inte känner av detta? Det är ju så att när det börjar gå troll i något .... Vilket program kör du? I Administration får man ibland diffar som ligger kvar just när man har gjort justeringar via manuella verifikationer, de måste göras via kreditering (även om man måste skapa en egen kreditnota) så att programmet känner av alla transaktioner från leverantörsreskontran och inte bara på konto 2440. 

Hej och tack för svar!

Din fråga är relevant för fakturan är "betald" efter årsskiftet. alltså 2020. Så på 2020 stämmer reskontran med 2440 men inte på 2019. Har varit i kontakt med en redovisningskonsult idag som sa att det spelar ingen roll för det löser sig efter bokslutet. Huvudsaken är att bokföringen stämmer vilket den nu gör. Men jisses, det gick troll i detta 🙂 Kör i eEkonomi.

Det var inte så enkelt att ingorera obalansen då eEkonomi inte låter mig gå vidare i deklarationen. Har nu kontaktat supporten för att höra om jag kan flytta den felaktiga betalningen från 2020 till 2019. Eller finns det någon som har en lösning?

Ingen mer idé härifrån tyvärr! Jag gör alltid boksluten i Visma Bokslut och där skulle detta aldrig vara ett problem. Hoppas supporten kan hjälpa dig. 

Det gick att göra deklarationen/bokslutet ändå. Och som redovisningskonsulten sa så stämde sedan reskontran mot levkonto 2440. Hurra!