Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-03-30
06:52
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-03-30
06:52
Ta bort verifikationer pga iZettle-koppling
Jag har under ca 2 mån haft iZettle-integrering med mitt Visma-konto, det verkade ju supersmidigt. Men eftersom vi gör betalningsbekräftelser som kvitto till kunder, så är det ju inget som jag kan kvitta mot inbetalning på iZettle eftersom det redan är "färdigt". Hur tar jag bort alla verifikationer som iZettle gjort för att göra mina egna?
Har följt instruktionerna på http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-accounting-delete-v... men det går inte ta bort någonting när jag är där.
Det kanske är för att jag inte gjort dem själv, men hur ska jag då göra för att ta bort dom?
Har följt instruktionerna på http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-accounting-delete-v... men det går inte ta bort någonting när jag är där.
Det kanske är för att jag inte gjort dem själv, men hur ska jag då göra för att ta bort dom?
Svara
3 SVAR 3
2017-03-31
08:34
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-03-31
08:34
Hej!
Verifikationerna som kommer via integrationen med iZettle skapas automatiskt, en för försäljningen och en för avgiften iZettle tar. Försäljningen bokas som standard mot ett konto för fordringar, 1580 i debet.
När betalningen kommer inte registrerar du denna under Kassa och bankhändelser och matchar. Man bokar då mot 1580 för att "boka bort" fordran som finns där och "bokar in" pengarna på 1930. Verifikationen ser ut enligt;
1930 D
1580 K
Eftersom du skapar betalningsbekräftelser i programmet, så bokförs försäljningen ytterligare en gång. Det blir alltså dubbelbokfört och ganska knasigt.
Vill du fortsätta skapa betalningsbekräftelser är integrationen med iZettle egentligen inte optimal, utan då bör du sköta alltihop manuellt. Du kan absolut sitta och manuellt vända verifikationerna som kommer in via iZettle, men det kommer bli mycket extra verifikationer och en del merarbete. Du kan inte gå via Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation på iZettle-verifikationerna utan får göra det manuellt via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, använd samma konton som i ursprungsverifikationen fast tvärtom.
Jag får för mig, rätta mig om jag har fel, att man vid betalning i iZettle kan skapa något slags kvitto via tjänsten och direkt skicka till kunden. På så vis kommer du ifrån att skapa betalningsbekräftelser i eEkonomi. Vi har också en kvittomall som du kan använda, här hittar du den.
Sammanfattningsvis, vill du använda iZettle-integrationen fullt ut är det inte optimalt att fortsätta skapa betalningsbekräftelser i eEkonomi.
Trevlig helg!
/Moa
Verifikationerna som kommer via integrationen med iZettle skapas automatiskt, en för försäljningen och en för avgiften iZettle tar. Försäljningen bokas som standard mot ett konto för fordringar, 1580 i debet.
När betalningen kommer inte registrerar du denna under Kassa och bankhändelser och matchar. Man bokar då mot 1580 för att "boka bort" fordran som finns där och "bokar in" pengarna på 1930. Verifikationen ser ut enligt;
1930 D
1580 K
Eftersom du skapar betalningsbekräftelser i programmet, så bokförs försäljningen ytterligare en gång. Det blir alltså dubbelbokfört och ganska knasigt.
Vill du fortsätta skapa betalningsbekräftelser är integrationen med iZettle egentligen inte optimal, utan då bör du sköta alltihop manuellt. Du kan absolut sitta och manuellt vända verifikationerna som kommer in via iZettle, men det kommer bli mycket extra verifikationer och en del merarbete. Du kan inte gå via Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation på iZettle-verifikationerna utan får göra det manuellt via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, använd samma konton som i ursprungsverifikationen fast tvärtom.
Jag får för mig, rätta mig om jag har fel, att man vid betalning i iZettle kan skapa något slags kvitto via tjänsten och direkt skicka till kunden. På så vis kommer du ifrån att skapa betalningsbekräftelser i eEkonomi. Vi har också en kvittomall som du kan använda, här hittar du den.
Sammanfattningsvis, vill du använda iZettle-integrationen fullt ut är det inte optimalt att fortsätta skapa betalningsbekräftelser i eEkonomi.
Trevlig helg!
/Moa
2017-04-06
06:29
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-04-06
06:29
Hej och tack för ett jättebra svar!
Nej betalningsbekräftelserna är inte optimalt och det ska jag be dom sluta med, kvittomallen var ju bra och kan användas istället!
Så för att dubbelkolla, ska jag gå in och göra nya verifikationer som kvittar de som redan kommit in från iZettle för att på så sätt "börja om"?
/ Ida
Nej betalningsbekräftelserna är inte optimalt och det ska jag be dom sluta med, kvittomallen var ju bra och kan användas istället!
Så för att dubbelkolla, ska jag gå in och göra nya verifikationer som kvittar de som redan kommit in från iZettle för att på så sätt "börja om"?
/ Ida
Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-06
14:12
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-04-06
14:12
Hej Ida,
Om du vill få bort de verifikationer som kommit in från iZettle får du göra så som min kollega Moa skrivit ovan, alltså boka om med manuella verifikationer - detta gör du via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, använd samma konton som i ursprungsverifikationen fast tvärtom.
Ha en fin dag
/Susan
Om du vill få bort de verifikationer som kommit in från iZettle får du göra så som min kollega Moa skrivit ovan, alltså boka om med manuella verifikationer - detta gör du via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, använd samma konton som i ursprungsverifikationen fast tvärtom.
Ha en fin dag
/Susan