Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Ta ut hyra för lokal i egen fastighet för eget AB

Jag har en särskilt inrättad lokal i min fastighet som används av mitt eget AB som studio. Jag funderar nu på om det skulle vara lönsamt att ta ut ,marknadsmässig , hyra för denna lokal men är osäker på om det är någon ekonomisk fördel med detta. Om vi säger att jag tar 50000 per år  i hyra då beskattar jag som ägare av företaget 30 % av beloppet efter avdrag av el och andra kostnader. I bolaget så slipper företaget betala bolagsskatten 20,6 % på grund av att vinsten minskar i bolaget. På det sättet betalar jag mer skatt totalt med den varianten. Skillnaden mellan 30% och 20,6 ? Eller tänker jag fel ? Om jag inte tar ut hyra så blir bolagets vinst högre och betalar 20,6 % i bolagsskatt. Vad händer då om jag tar ut det senare som lågbeskattat då blir det ju först den redan betalda bolagsskatten plus 20-30 % för det lågbeskattade uttaget ? 

Tacksam för synpunkter !

Mvh Kajo46

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Förmodar att du äger fastigheten som privatperson. En fördel med att ta ut marknadsmässig hyra för lokal i det fallet är att du kommer tjäna 50 000 kr per år som privatperson. Då kan du minska uttaget av lön med 50 000 kr per år (Om du vill vill säga) och slipper då betala personalskatt och arbetsgivaravgift för detta. Däremot minskar ju den pensions och sjuklönegrundande inkomsten med samma summa per år.

I övrigt tänker du helt rätt i ditt resonnemang. Förstår dock inte helt hur du menar med vad som händer om du tar ut det senare som lågbeskattad. Kan du utveckla den frågan?

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

kajo46_0-1698782586990.png

 

  
UTFORSKARE
 
11 timmar sedan
 
 
 

Hej och tack för svar.

Jag tänker att om vinsten i företaget blir 50.000 högre så betalar jag bolagsskatt på det beloppet och om jag senare tar ut det som lågbeskattat så blir väl den totala skatten på det beloppet 20,6 + 20 eller 30 % ? Hur är det med de belopp man tar ut som lågbeskattat eller utdelning, belastas de av personalskatt och arbetsgivaravgifter ? Detta är nytt för mig så därav dumma frågor !

Vänliga hälsningar

Kajo46

Hej

Aha du tänker om du tar ut utdelning från företaget. Då stämmer det att du först redovisar och betalar bolagsskatt på vinsten och 20% på utdelningen.

De 20 % är pesonalskatt på utdelningen det kommer dock inte behöva redovisas och betalas någon arbetsgivaravgift.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack igen !

Ja då tänker jag rätt på något sätt. Det blir mycket nytt med Aktiebolag istället för Enskild Firma !

Det är en hel del skillnader det är helt korrekt så bra att du kontrollera saker du är osäker på innan.

Varsågod och ha en riktigt skön dag.

En fråga till, om jag har utrymme för utdelning på till exempel 200.000 hur blir det då med bolagsskatten ? Måste jag då först betala bolagsskatt på de 200.000 innan jag tar ut dem som utdelning ? Eller tar jag utdelningen och då minskar bolagets vinst så det inte blir bolagsskatt ? Görs det i samma " kedja "  ?    Det blev krångligt detta men hoppas du förstår hur jag menar.

Hej

En utdelning påverkar inte resultatet och bolagsskatten så du kommer behöva betala den först.
Joachim

kajo46
UTFORSKARE

Hej och tack för svar.

Jag tänker att om vinsten i företaget blir 50.000 högre så betalar jag bolagsskatt på det beloppet och om jag senare tar ut det som lågbeskattat så blir väl den totala skatten på det beloppet 20,6 + 20 eller 30 % ? Hur är det med de belopp man tar ut som lågbeskattat eller utdelning, belastas de av personalskatt och arbetsgivaravgifter ? Detta är nytt för mig så därav dumma frågor !

Vänliga hälsningar

Kajo46