Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Uffe_R
MEDLEM

Tabbat mig när jag började

Jättenybörjare i Visma, och lyckades välja Fakturametoden trots att vi valt Kontantmetoden hos skatteverket när vi startade.

Nu fattar vi till sist att vi gjort fel, när vi begriper att kundfordringar räknas in i resultatet, även de obetalda fakturorna.

Kan någon hjälpa oss komma ur detta?

Hur gör vi för att byta till Kontantmetoden i Visma, och hur får vi ordning på de fakturor som vi redan registrerat?

 

/   Uffe

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Vid bokslutet ska obetalda fakturor i alla fall räknas med, både momsmässigt och resultatmässigt, så skillnaden mellan metoderna märks " bara" under året.  Så jag skulle rekommendera att ni behåller det som det blivit och ändrar hos skatteverket istället. 

Uffe_R
MEDLEM

Hmm. Jag missar nåt här tror jag.
Jag i år fått betalt X kronor, och har fakturerat X*2.5 kronor. Betyder inte det då att X*1.5, som jag får in nästa år, kommer att betraktas som vinst, och beskattas i år (vilket jag ju inte är jättesugen på)?

Kan något göras åt detta eller är tanken att det jämnar ut sig nästa år?

 

/   Uffe

 

AnnicaL
CHAMPION

Du kan ändra bokföringsmetod i eEkonomi under Inställningar/Räkenskapsår.

Men eftersom obetalda fakturor ska bokföras i samband med årsslutet kommer det inte att bli någon skillnad mellan metoderna sett till hela året. I samband med den sista momsredovisningen för året bokförs obetalda fakturor även vid kontantmetoden och vinsten hamnar på det år fakturorna ställts ut. Det du kan göra är att göra avsättningar till periodiseringsfond och rulla vinst framåt. 

Uffe_R
MEDLEM

Det börjar klarna lite, men inte mycket.

Kräver inte avsättningar till periodiseringsfond att de pengar som avsätts finns i företaget?

Vi är ju nystartade och har inte hunnit bygga upp ngn buffert än, så vi kommer att redovisa en vinst långt över de pengar som finns i bolaget.

 

/   Uffe

 

Sen ska jag nog sluta tjata ...

Läst på mer, och ser att så inte är fallet.

Det blir avsättning till periodiseringsfond för 25% och sura äpplet för resten.

 

/    Uffe