Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Taxi intäkter och fakturer bokföring vid årskiftet

Hej, det mitt första år med ett aktiebolag, taxi verksamhet, och redovisar kontantmetoden. Hur bokför jag dem två sista veckorna i 2017s intäkter, arbetet mot taxi växlar och uppdrags givare gorda under dem två veckor kommer att betalas in företagets bank kontot först under dem två första veckor i 2018. Kan jag bokföra både dem intäkter och relaterade moms utgående moms vid inbetalning i January eller måste jag bokföra dem per den sista December 2017 ? har ochså fakturer som trängselskatt relaterad till Nov och dec 2017 men som kommer att betals ( autogirot) i January och February, hur och när bokföring av dessa måste göras. Momsen för okt,Nov Dec skall ochså deklareras och betals ,hur bäst bokför jag detta?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Allt som härrör till 2017 ska bokas upp per 31/12 även om det betalas/dras via autogiro 2018. Du får boka det mot tex kortfristig fordran/skuld och upplupen intäkt/kostnad. Får du en avräkning från taxi resp uppdragsgivare redovisar du momsen beroende på om deras avräkning är daterad. Är den daterad 2017 redovisar du momsen då men är avräkningen daterad 2018 redovisar du momsen i januari