Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GabSjo
MEDLEM

Tillåtet med omstart program

Jag startade enskild firma i juli. Har nu senare fått reda på att det blir struligt att ha periodisk sammanställning ihop med kvartalsmoms och kontantmetoden. Jag har fått byta till årsmoms och faktureringsmetoden, skatteverket ansåg att det ska gälla från och med dag 1.
Jag hade bara 2 verifikat inlagda sedan augusti, egen insättning och autogirobetalning av banktjänst. Jag undrar nu om jag kan låta dessa vara och bara fortsätta med fakturametoden, eller om jag bör göra om dessa? Den enda skillnaden skulle vara att avi för autogiro bokförs som en faktura.
Om jag skulle vilja börja om helt, är det tillåtet att bara ta bort räkenskapsåret/starta om företaget och göra om allt från början?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att det bör vara okej att låta dessa två vara kvar och fortsätta använda faktureringsmetoden efter dessa två du har årsmoms och den avin därför inte påverkar något att det bokfördes på betaldatum istället för fakturadatum. Det kan man alltid dubbelkolla med tex Skatteverket eller Bokföringsnämnden, men i och med att det bara handlar om en händelse så bör det inte vara några konstigheter då momsen ändå kommer hamna i samma period. 

 

Om du vill så kan du börja om/starta om ja, vilket du kan läsa mer om här i sådana fall. 

Ha det fint!

Josefine