Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Chriskaffe
UTFORSKARE

Tilltrasslat...

Hej! "Min" företagare har utan min vetskap bokfört en lev faktura retroaktivt per 20211230 och sedan betalt den och släkt ut lev skulder den 20 jan 2022.

Jag har gjort klart bokslutet på de uppgifter jag hade före denna olyckliga transaktion, jag vill INTE ha den upplagd på år 2021.

Kan jag bara "rätta" bort båda transaktionerna , låtsas som det regnar och göra om förfarandet på år 2022?

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Med "min" företagare så antar jag att du menar din kund eller något liknande? I sådana fall så beror det lite på skulle jag säga, om nu din kund/företagare har bokfört på ett visst sätt och du på ett annat så måste någon av er korrigera er bokföringsdata för att siffrorna skall stämma med varandra. Ni kan inte ha två olika versioner av bokföringen utan ni måste ha samma och samma hantering av leverantörsskulden. Så om du tycker att den inte tillhör 2021 och inte skall hanteras då så råder jag dig att prata med din kund/företagare och komma fram till vems sätt som ni skall följa så att ni har samma version hos både dig och hen. 

 

Så länge ni båda har samma versioner av bokslutet så är det okej att du tar bort det hen bokfört i sin version så att det bokslutet du gjort stämmer med vad båda har. Det viktiga är att bokslutets siffror stämmer med den riktiga versionen av bokföringen som finns.   

 

Ha det fint!

/ Josefine

Chriskaffe
UTFORSKARE

Tack för ditt svar Josefin, jag har nog varit otydlig.

Jag (bokföraren) och företagaren (sonen) har inga olika uppfattningar om hur det skall gå till.

Detta är en misstag som nu skall rättas till.

Jag har gjort bokslutet efter sedvanliga korrigerar av RR o BR. Efter att jag tagit ut RR o BR som arb mtrl för bokslutet har företagaren

"hittat" en glömd faktura som ankom 30:e dec och i efterhand bokat upp den som lev skuld per 30/12 och sedan likviderat fakturan den 20/1-22

Fakturan avser avgifter för år 2022.

Min fråga handlar alltså om bästa sättet att föra över den helt till år 2022.

Jag tänker korrigera båda transarna och sedan blunda för att vi har faktureringsmetoden och bara lägga den som ett direkt inköp den 20 jan 2022.

Eller finns det något bättre sätt?

 

 

Hej igen!

 

Aha okej, ber om ursäkt att jag missförstod. Om bokslutet var klart och inskickat när ni upptäckte fakturan så skulle jag säga att det är okej att ni inte hanterar den i 2021 utan tar upp kostnaden i 2022 förutsatt att beloppet inte är väsentligt. Dvs att det är okej att du tar bort det som bokfördes i efterhand efter att bokslutet redan var klart. Är beloppet under 5 000 kr ex moms så går det inom förenklingsregeln i K1 och K2 regelverket gällande periodiseringar och det är okej att bokföra det i 2022 för er. 

 

I och med att du säger att avgifterna tillhör 2022 så skall ändå kostnaden hamna i det räkenskapsåret, vilket bör göra det okej att hantera fakturan helt i 2022 och slippa göra om bokslutet. Även om man hade hanterat den korrekt som leverantörsskuld först i 2021 så hade man ändå gjort en bokslutskorrigering i det året för att lägga upp den som en upplupen kostnad, och därmed inte haft någon kostnadspåverkan. 

 

Ha det fint, hoppas jag förstod problemet rätt denna gången!

/ Josefine

Chriskaffe
UTFORSKARE

Hej o tack igen för att du svarar! Ödmjukt tacksam för det! Beslutet att göra det hade jag nog tagit men hur skulle du bokföra det? Trevlig Helg! 😀

Hej igen!

 

Personligen så skulle jag nollställt det som bokförts i 2021 och 2022, sedan bokfört upp den som leverantörsskuld den 1/1 2022 för att sedan matchat mot utbetalningen. Jag hade skrivit någon text, tex "missad leverantörsskuld från 2021, kostnad tillhör 2022" eller något liknande på själva verifikationen, men i övrigt hade jag hanterat det som vilken leverantörsskuld som helst. 

 

Ha en fin helg du med! 🙂 

/ Josefine

Chriskaffe
UTFORSKARE

Josefin!

Nu när jag kommer till skott för att fixa till detta så kan jag inte korrigera den ursprungliga fakturan eftersom den ligger i 2440!

Jag skall tydligen skapa en kreditfaktura som sedan skall kvittas mot den ursprungliga. Gissar att det blir samma med den felaktiga krediteringen  i 2440 av nämna faktura på år 2022. Hur gör jag rent praktiskt???? Finns det någon vägledning??

Chriskaffe
UTFORSKARE

Hej igen!

Det gick upp ett ljus!!

Eller som Stockholmare av min årgång säger: Det gick upp ett Liljeholmens! 🙂

Jag låter den felaktiga transen vara och periodiserar den i stället! 

Trevlig Helg!

 

Hej igen!

 

Vad skönt att du fick löst det själv! 🙂 Så länge du har samma belopp och balanser som i ditt bokslut så går det bra att periodisera den, i annat fall så måste du kreditera fakturan i 2021 och korrigera i 2022 själva betalningen tyvärr. Det är nämligen viktigt att programmets siffror är samma som årsredovisningen som du skickat in. Hittade denna hjälpartikeln om du skulle behöva kreditera fakturan.

 

Ha en fin helg du med!

/ Josefine