Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tjänst med hyrbil

Hej!

Jag läste en hel del på Visma och internet och Skatteverket och hittar olika svar.
Jag har enskild firma och säljer/förmedlar aktivititeter. Ibland behöver jag hyra en minibuss for detta och fakturerar till kund. Nu är det ingen privatresa alltså.  Jag hyr en bil, kör en guidad tur, tankar bilen när den lämnas in. Och fakturerar kunden. Nu läser jag om leasing och moms avdrag 50% men jag hittade också en på internet som bokar bilen som tjänst. 

Det är första gång med hyrbil och det ska vi göra oftare. Hur tar jag in hyrbil fakturan och hur fakturerar jag bäst till kunden. 

Hoppas på snabbt svar.

11 SVAR 11
Charlotte8
MEDLEM


Jag skulle boka in fakturan som varuinköp, dvs 4010 🙂

Hyrbil eller leasing följer samma regler som annars. D.v.s är det ur momssynpunkt en personbil så gäller 50 % av momsen som lyft. I det här fallet med minibuss så är det då 50 % av momsen som gäller som momslyft, resten är billeasing, alternativt hyra inventarie. Eller om man vill lägga upp ett särskilt 40XX-konto då den här kostnaden rent företagsekonomiskt skall påverka bruttovinsten men det är mest finlir.
Även körjournal krävs för all resa och där gäller det att se upp var man har sitt tjänsteställe för att slippa förmån.
Om Charlotte ursäktar så är 4010 tokfel då det är en hyra inte ett inköp. 
Lycka till!

Då det ingår i inköpsunderlaget för försäljning av vara/tjänst så är det rätt att lägga det som inköp, detta enligt min revisor 🙂

Instämmer men då, som jag skrev, inte som varuinköp då det är en hyra. Att bokföra det som varuinköp är ju iofs rätt skattemässigt på sista raden men det är också ett sätt att gömma bilkostnader. Och dessutom skall kostnaden, om du frågar mig, i deklarationen ingå under övriga kostnader. Finns säkert en hel del info om detta om man googlar lite. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Blir det i så fall:
2440 - totalsumma
2641 - 50% moms
5615 - netto plus 50% moms
Eller lägger jag till en extra konto till denna 50% moms

Tack för svar!

Ser jätterätt ut och ha som sagt var koll på milen.. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har en fråga till. Körjournal oke. Men får jag då dra av milersättning? Jag tankat bilen efter hyrning, som jag drog av 100%.

Det låter så dumt att jag drar av 50% moms och räknar kunden 100%.  Det blir en dyr aktivitet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

förstår inte hur du menar med milersättning?

är det inte företaget som betalar hela kostnaden inkl bränslet?
isåfall är ju allt en kostnad inom företaget och ingen milersättning är lämplig.

Dessutom säger ju du att detta avser resa/körning för att leverera den aktivitet du säljer / ingen privat körning. Körjournalen är i detta fallet till för att visa just att detta bara är företagets kostnad - inget privat.

Sedan om du tjänar pengar på att leverera tjänsten aktivitet inkl bilhyra till kunden så är det helt normalt - du ska ju inte arbeta gratis.

Men jag kanske missförstår?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag blev precis uppringt av Skatteverket.
Hyrbilen är 100% momsavdrag OM man bara använder den i företaget och inte privat! Det är ingen leasing om man använder den för att generera inkomst, bara då och då. 





Ojdå. Det går stick i stäv med vad man lärt sig och även med vad som står på Skatteverkets hemsida. Där tror jag nog att den som ringde hade helt fel. Reglerna för hyra (leasing) av det som momsmässigt räknas som personbil (luft mellan kupe och lastutrymma) är väldigt bestämda. Var tvungen att kolla lite och i momsbroschyren hitta men denna text: 
Du får dra av 50 procent av den ingående momsen om du hyr (leasar) en personbil. För att du ska få göra avdrag krävs att bilen används i mer än ringa omfattning (cirka 100 mil per år) i momspliktig verksamhet. I övrigt finns dock inget krav på hur mycket bilen måste användas i verksamheten. Även om du korttidshyr en bil på tjänsteresa får du dra av 50 procent av momsen.
Så jag skulle nog välja att inte gå på vad den uppringande sa, möjligen återkoppla och ifrågasätta. Och glöm inte att Skatteverket inte tar ansvar för eventuella felaktiga svar...
Lycka till och God Jul!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok som jag har förstått det så gäller 50% momsavdrag förutom vissa fall

  • Du får dock göra avdrag för hela momsen på leasingavgiften om bilen hyrs in för att användas för • persontransporter i taxirörelse • biluthyrning • transport av avlidna i begravningsverksamhet, eller • körkortsutbildning.
https://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae66df/1394634712359/58002.pdf
skatteverkets broschyr om moms och bil för referens.

så jag undrar hur de tänkte då de sa att du kan dra av 100% av momsen.
Menade de att du utför biluthyrning i ditt fall?
Intressant att förstå avvikelser mot det normala.

då och då känns oklart, när övergår då och då till stadigvarande?
- en hyrbil för en snickare som hyr den i 2 dagar medan ordinarie leasingbil är på rep får dra 50% av momsen - bilen används även då för att generera inkomst. Även om detta är en tillfällig hyra - låt väl som ersättning för leasingbilen.

som AccountantfromHell_singland skrev så skulle jag nog dubbelkolla detta via mail så du får skriftligt eller gå på 50%.