Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tjänstepension skatteklass T

Hej. 

Har precis tecknat avtal om tjänstepensions inbetalningar från mitt AB.

Fått första fakturan för Söderberg och Partners och undrar hur jag ska bokföra. Skatteklass T innebär särskild löneskatt. Vem kan vägleda om jag var månad ska betala detta via ARbetsgivardeklarationen samt hur enklast hanatera.

Läste på Skattemyndighetens sida, och där uppfattar jag det som att den bara ska vara med på Inkomstdeklarationen och inte Arbetsgivardeklarationen....

 

Jag kan inte vara den enda fåmansföretagaren som gör Tjänstepensionsinbetalning....

 

//Leonardo 

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Helt rätt, det ska inte redovisas på någon arbetsgivardeklaration. Premien är en kostnad i ditt AB, förslagsvis konto 7412 Premier individuella pensionsförsäkringar.

 

Om du vill få ett rättvisande resultat så kan du även boka upp en preliminär kostnad för löneskatten i samband med att du bokför premien. I så fall bokar du enligt nedan:

7412 debet 100 %

7533 debet 24,26 %

2514 kredit 24,26 %

Vad du ska ha för motkonto till 7412 beror på om du lägger upp den som en leverantörsfaktura eller bokför den vid betalning, så 2440 i kredit eller 1930 i kredit. Lägger du upp den som en leverantörsfaktura så har du bättre koll och lättare att söka.

 

I samband med bokslut så görs en korrekt beräkning av löneskatten och bokar upp korrekt kostnad och redovisar underlaget för löneskatten i bolagets inkomstdeklaration.

 

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, så betalningen av särskild löneskatt för Pensionsinbetalningar, förfaller  när? Vill slippa avgifter och annat! Upplever att Söderberg och Partner inte tydliga. Inte solklart på SKM heller. 

 

Skulle vilja föreslå att Visma när det kommer till Tjänstepension, gör alternativiven med skatteklasserna och därmed föreslår en korrekt bokforing.

 

 

När du gör deklarationen så stämmer du av bolagsskatt och löneskatt mot inbetald F-skatt och ser om du behöver göra en fyllnadsinbetalning eller inte. 

 

Det är inte helt enkelt att lägga kontona utifrån skatteklassen enligt fakturan, man behöver nämligen stämma av inbetald pensionspremie mot uttagen lön också för att säkerställa om hela den inbetalda premien är skattemässigt avdragsgill eller inte. Allt detta gör man när man gör bokslut.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tror jag börjar förstå.

Så bäst är att boka upp en skuld till Skatt, och inget hindrar mig att betala in det beloppet till Skatt, men det hanteras då inte automatiskt.

 

Tackar!

Du bör absolut boka upp kostnaden för att få ett rättvisande resultat under året.

Jag tycker absolut inte att du ska betala in den beräknade löneskatten till Skatteverket. Om du är rädd för att du betalar in för lite skatt så är det bättre att lämna in en preliminärdeklaration för att höja beloppet som du betalar in i F-skatt var månad. I preliminärdeklarationen anger du beräknad vinst, beräknade pensionspremier som ska betalas in under året. Om bolaget äger någon fastighet så ska man även ange taxeringsvärdet på den. Utifrån dessa uppgifter beräknas en preliminärskatt fram (F-skatt).