Hej!
Vid försäljning på tradera dras avgift för provision samt fraktkostnad direkt, innan pengarna betalas ut till mitt företagskonto dagen efter.
Samtidigt skickar de ut det bästa bokföringsunderlaget för provisioner och frakter - månadsfakturan - först i slutet av månaden. Månadsfakturan visar alltid 0kr eftersom avgifterna redan är betalda, men detta är som sagt den mest kompletta, tydliga och koncisa sammanställningen att länka till i bokföringen.
Detta ger mig lite huvudbry. Bokföringsmässigt hade det varit väldigt smidigt att redovisa försäljningen löpande utan att ta hänsyn till avgifter, för att sedan bokföra alla avgifter i en klump i slutet av månaden när fakturan kommer. Men om jag gör så kommer inte beloppen jag bokför på D1930 att matcha den summa som faktiskt landar på bankkontot från dag till dag. I slutet av månaden när fakturan bokförs blir det korrigerat och riktigt för perioden, men jag misstänker att skatteverket föredrar att utbetalningarna bokförs precis så som de ser ut från dag till dag?
Jag tar gärna emot era förslag och funderingar.