Hej!
Vid försäljning på tradera dras avgift för provision samt fraktkostnad direkt, innan pengarna betalas ut till mitt företagskonto dagen efter.
Samtidigt skickar de ut det bästa bokföringsunderlaget för provisioner och frakter - månadsfakturan - först i slutet av månaden. Månadsfakturan visar alltid 0kr eftersom avgifterna redan är betalda, men detta är som sagt den mest kompletta, tydliga och koncisa sammanställningen att länka till i bokföringen.
Detta ger mig lite huvudbry. Bokföringsmässigt hade det varit väldigt smidigt att redovisa försäljningen löpande utan att ta hänsyn till avgifter, för att sedan bokföra alla avgifter i en klump i slutet av månaden när fakturan kommer. Men om jag gör så kommer inte beloppen jag bokför på D1930 att matcha den summa som faktiskt landar på bankkontot från dag till dag. I slutet av månaden när fakturan bokförs blir det korrigerat och riktigt för perioden, men jag misstänker att skatteverket föredrar att utbetalningarna bokförs precis så som de ser ut från dag till dag?
Jag tar gärna emot era förslag och funderingar.
Hej
Du bör redovisa försäljningen och de kostnader de drar av löpande dvs inte när du får det sammanställda underlaget.
Skulle behöva se vad du får för underlag dels löpande och även det slutliga dokumentet för att kunna besvara detta helt korrekt.
har du möjlighet att bifoga dessa i ett svar?
ha en fortsatt fin dag
Joachim
Jag är också mycket intresserad av detta, så jag delar gärna underlagen man får ut.
Varje utbetalning ger en rapport lik denna (riktiga siffror men förkortat och anonymiserat):
Ordernummer | Objektnr | Beskrivning | Typ | Belopp exkl moms | Belopp inkl moms | Moms | Moms% |
2 | 1 | Vara 1 | Inbetalning | 320,00 | 320,00 | 0,00 | 0 |
2 | 1 | PostNord | Inbetalning | 43,20 | 54,00 | 10,80 | 25 |
2 | 2 | Vara 2 | Inbetalning | 100,00 | 100,00 | 0,00 | 0 |
2 | 2 | PostNord | Inbetalning | 43,20 | 54,00 | 10,80 | 25 |
moms% | Moms | Belopp inkl. moms | |
Total försäljning | 0% | 420 | |
Total försäljning | 25% | 109 | |
Totalt | 529 |
Objektnr | Beskrivning | Typ | Belopp exkl moms | Belopp inkl moms | Moms | Moms% |
1 | Namn vara 1 | Provision | -25,60 | -32,00 | -6,40 | 25 |
2 | Namn vara 2 | Provision | -8,00 | -10,00 | -2,00 | 25 |
moms% | Moms | Belopp inkl. moms | |
Total provision objekt | 25% | -8.4 | -42 |
moms% | Moms | Belopp inkl. moms | |
Postnord | 25% | -10.8 | -54 |
Postnord | 25% | -10.8 | -54 |
Total frakt | 25% | -21.6 | -108 |
Totalt utbetalt 25 nov. | 378 |
inkl. moms |
Löpande visas all information endast som kontohändelser i en lista av alla kontohändelser - det finns inget separat dokument för varje försäljning. Om någon gör en inbetalning för annat objekt mellan så delas denna info upp.
Datum | Händelse | Text | Objektnr | Belopp | Saldo | |
2024-11-24 | Bokad frakt | Postnord | Objektets namn | -54 | [saldo] | |
2024-11-24 | Inbetalning | (Köparens namn) | Objektets namn | 374 | [saldo] | |
2024-11-24 | Annonsavgift | Provision | Objektets namn | 1 | -34 | [saldo] |
1. Eftersom att dessa tre händelser sker separat, och inte sällan på olika datum: Bör varje försäljning innebära tre bokföringsposter, med fordran mot en framtida utbetalning? Eller räcker det med en med fordran mot framtida utbetalning.
2. Vill dubbelkolla om det alltså är helt fel att endast bokföra vid utbetalning? Man kan välja att få utbetalning månadsvis, veckoslut eller manuellt. Skulle utbetalning vid veckoslut vara lika fel som utbetalning månadsvis, om man skulle vilja bokföra endast vid utbetalning?
Mycket tacksam för svar då jag inte hittat tillräckligt specifik vägledning runt detta!
Tillägg: Inser nu att det är lite olika situationer från andan931s situation i januari - men detta är hur Tradera fungerar idag. Nu är alternativen som sagt utbetalning manuellt, veckovis (vid veckoslut) eller månadsvis (den 25:e).
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.