Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sacke14
MEDLEM

Traktamente Enskild firma, utland

Hej! 

Jag har jobbat i Polen men för ett svenskt bolag och fakturerat traktamente. Traktamente är lite nytt för mig och jag anser det lite krångligt. Jag undrar lite kring hur jag ska bokföra det. 

1. Hur ser konteringen ut för det fakturerade traktamentet? 

Sedan undrar jag om jag ska göra ett till verifikat med själva "uttaget" av traktamentet. Tänker att jag annars beskattas för traktamentet som jag förstår ska vara skattefritt? Eller ser första konteringen till att summan inte blir beskattningsbar? 

Till sist har jag läst mig till att det finns en "maximal summa" för vad som är skattefritt, och att det därefter är skatt. Någon som har koll på det? Och hur ser i så fall den konteringen ut? 

Tack på förhand från en traktamentes-förvirrad företagare 🙂 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det du fakturerat det andra företaget skall du bokföra som vanlig försäljning då det inte är själva traktamentet du fakturerar utan en ökad kostnad för att arbetet utförts i ett annat land.

Är traktamentet faktuerat på en faktura med andra kostnader så skall du även ha moms på det.

Konteringen av betalingen från företaget du faktuerat skall se ut så här

1930 Debet
3041 Kredit
2611 Kredit 

Det som är skattefritt är beloppet du tar ut privat ut företaget. och det stämmer att det finns maxbelopp per dag man kan ta ut skattefritt.
Beloppet för Polen är 562 kr per dag.

Hur det bokförs beror på vilken företagsform du har på ditt företag.

Aktiebolag

1930 Kredit 
7323 debet (Skattefri del)
7324 debet (Skattepliktig del)

I en enskild firma kan du istället använda dessa konton för att slippa behöva använda rena lönekonton.

5845 Traktamente avdragsgillt, utland

5846 Traktamente ej avdragsgillt, utland

Bifogar skatteverkets sida om traktamente där du dels kan hitta alla schablonbelopp och vilka måltidsavdrag man skall göra om man fått mat betald av företaget.

https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/traktamenteochbilersattning.4.361d...

/Joachim