Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nestor
MEDLEM

Traktamente, parkeringsavgift och körjournal

Jag har en enskild firma och har betalat mina bensinkostnaden och parkeringsavgifter med mina egna pengar. Hur bokför jag detta? Bokför man alla körda mil som en klumpsumma per månad eller hur går det till?Är också osäker på när jag får använda traktamente och hur jag bokför detta. Lästa någonstans att jag inte kunde göra förenklat bokavslut om jag gjorde avdrag för bensinkostnader. Det står så olika över allt och vill gärna veta vad som gäller.Tack

12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

För din privat ägda bil kan du ta ut milersättning - skattefri upp till 18.50 kr per mil, skattepliktig ersättning därutöver.

Bensinkostnaden är en privat omkostnad - inte avdragsgill i verksamheten annat än när fordonet ägs eller leasas av verksamheten.

Du kan betala ut milersättningen mot att du redovisar de mil fordonet används i verksamheten - lämpligtvis en reseräkning - och bokföra den kostnaden.

Debet 5800 
Kredit 1930 eller 2018 om du väljer att inte betala ut den när den bokförs.

Mikael


nestor
MEDLEM

Vad menas med skattepliktig därutöver? Får jag bara ta ett visst antal mil? Om jag tex åkt 40 mil så gångrar jag det med 18,50 så då blir det 740 kr osv. Förstår jag rätt då? Jag köpte en körjournal men en reseräkning innebär det ett speciellt kvitto som jag redovisar allt på som ska in i bokföringen eller hur gör jag det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

.....om du av någon anledning tar ut mer än 18.50 kr per mil...

Nej du kan yrka avdrag för det antal mil du själv anser är motiverat, du bör bara vara beredd att kunna styrka hur du beräknat körsträckorna - se instruktioner kring hur körjournal bör utformas, på skatteverkets hemsida.

Ja då förstår du rätt.
Körjournalen blir det underlag varmed du styrker det antal mil du angivit på din reseräkning och det är på reseräkningen du kvitterar beloppen

Mallar för reseräkning finns på nätet, men körjournalens utformning bör du rätta efter skatteverkets rekommendation, inget annat.

Mikael

Lägger jag in parkeringkostnad i reseräkningen också eller bokför jag den på annat sätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det kan du om du tycker det blir enklast för dig, annars kan du bokföra den separat  - kvittot direkt i bokföringen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Traktamenten är en ersättning som en arbetsgivare kan betala ut till sina anställda. För enskilda näringsidkare finns regler om vad som gäller vid eget arbete utom det normala verksamhetsområdet. Så här säger skatteverket på länken:

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/avdragforforetag/resorochbil...

Styrkta kostnader är begreppet som skatteverket använder sig av för enskilda näringsidkare - lite större krav på kvitton alltså.

Mikael
nestor
MEDLEM

Jag hade dragit av en sallad på 70 kr när jag var borta på mässa en helg. Men det var jag tvungen att ta bort och dom ville att jag skulle ta ut traktamente istället. Därför min fråga.

Mat är aldrig ok annat än som representation, vilket iofs inte heller är så kul i enskild firma nu när den inte är avdragsgill. Om du i ett aktiebolag låter bolaget betala mat så får du matförmån, i en enskild firma så bör man ju inte ha det heller. Reseavdraget som är 18,50 kr/mil precis som Mikael skriver bör ha en "reseräkning" som underlag. Vart åkte du, till vem och varför, hur långt var det och fråga man Skatteverket så skall även mätarställning framgå. Något som är rätt märkligt då du mycket väl kan låna en bil och göra samma avdrag. Tänk då på att det inte får vara en förmånsbil för då är avdragen annorlunda. Lycka till och God Jul!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vem är "dom"?

Mikael
nestor
MEDLEM

Skatteverket. Dom gjorde en kontroll av bokföringen och då var det dessa saker som behövde ändras. Reseräkning och traktamente
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då har du fått ett svar även om det går stick i stäv med det som står i deras länk.

Jag har också tagit del av liknande beslut från skatteverket men det är inget jag vill skriva om på detta forum då länken ger ett annat - klart - besked i sig.

Men om jag ska vidareutveckla det jag tidigare fått mig till livs så har samma skatteverk sagt att så länge en enskild näringsidkare kan styrka att han/hon vistats utanför det normala verksamhetsområdet  - mer än 50 km från verksamhetens normala tjänsteställe - är det som regel ok att yrka kostnadsavdrag för ett belopp motsvarande traktamente för fördyrade levnadsomkostnader.

Det gör enklast genom att näringsidkaren upprättar en reseräkning som även omfattar vistelsen - kan alltså vara på samma dokument som bilresorna vi skrivit om tidigare i denna tråd.

Sättet att styrka att man vistats på annan ort kan vara kvitton på dagliga inköp som gjorts under vistelsen.



Mikael
nestor
MEDLEM

Struntar nog i traktamente, vill inte hamna i problem så bäst att låta bli. Är ju ändå bara små pengar just nu. Kanske en Annan sak om man gör det mer regelbundet . Tack ändå för svaret