Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tredjepartsförsäljning inom/utom EU

Hallå,


Efter att några redovisningskonsulter samt till viss del skatteverket inte kunnat assistera direkt så tänkte jag fråga här innan jag avlider av frustration.


Först vad jag gör för att få kontext. Jag skapar 3D-modeller och säljer dem genom externa företag som BlenderMarket, CGTrader, Artstation och Turbosquid mm. De i sin tur säljer mina produkter och jag får en ospecificerad klumpsumma med guld insatt på mitt företagskonto. Ingen momsredovisning någonstans.

 

Problematik.

 

Jag får ingen kundinformation alls bortsett från ett användarnamn som i 99.9% av fallen är påhittade. Ingen lokationsdata eller kontaktinformation. I enstaka fall lämnas en mail.


Skatteverket antyder att jag måste bokföra varje kund inom EU men ej utanför. Det antyder också att det finns undantag. Extremt oklart efter 1 vecka i deras kö eller utanför.


Jag tänker att det måste finnas fler här som driver sina verksamheter på liknande vis. Någon som har några förslag på hur jag bokför dessa intäkter.

 

Ödmjukast, Mattias

14 SVAR 14
Karl-Bertil
UTFORSKARE

Jag är en amatör på detta, men jag kan ju tycka att

dina kunder är väl de försäljningsplattformar som du räknade upp, dvs. inte deras privatkunder i sin tur.

Hur man hanterar CG Trader (EU) borde väl det finnas information om på skatteverket och skiljer sig säkert för de övriga som är baserade i USA.

Konstigt att så många experter inte kan svara på detta - det är ju inget unikt fall kan man tycka.  

Efter att ha varit i kontakt med företagen inom EU så visade det sig att dem tar ut moms direkt på mina försäljningar och hanterar hela den aspekten. Inte för det gjorde mig klokare överhuvudtaget.

Skriver följdfråga här istället för att starta en ny tråd.

 

När företagen som skapar mina intäkter hanterar mina/deras kunders momsredovisning vad ska jag bokföra då förutom 3045/3048? Enligt skatteverket ska jag inte redovisa någon fiktiv moms eller något alls förutom själva intäkterna men jag tänker att det förmodligen är mer att bokföra.

 

Skulle uppskatta assistans.

 

Mattias

Hej

Om skatteverket säger att enbart intäkten skall redovisas så räcker detta. Det kan vara bra att höra med skatteverket igenom om i vilket fält på momsrapporten som intäkten skall in på (Ruta35,36,37,38,39,40 eller 42) Beroende på vad skatteverket svarar gällande detta så redovisar du intäkten på ett intäktskonto och byter sedan ut momskoden till någon av de jag nämde ovan. 

Är det så att intäkten inte skall med på momsredovisningen alls så skall du inte ha med npgon momskod alls.

Ha det fint
Joachim

Hej och tack för responsen.

 

Hon jag pratade med imorse (skatteverket) sa att jag ska använda 39 (EU) och 40 (ej EU) på redovisningen för enbart intäkterna. Låter det rätt?

Hej

Det stämmer förutsatt att försäljningen avser sålda tjänster inom eller utom EU.

Ha det fint
Joachim

Hej

 

Yes det avser enbart försäljningar inom eller utom EU. Blir det bara 3045/3048 (39/40) Kredit till 1930 Debet då?

Hej

Helt korrekt som du skriver
/Joachim 

Super, tack för hjälpen. Ovärderligt.

Inga problem alls. Bara kul att kunna hjälpa till.

Ha en riktigt fin sommar 
/Joachim

Hallå igen, en till följdfråga om det går bra.

 

Är det troligt att anta att formulan är densamma när man får intäkterna via PayPal. Jag har inga transaktionsavgifter eller valutaavgifter involverade men jag får däremot betalt i dollar. Har det någon betydelse här?

 

Mvh Mattias

Hej

Om inga andra avgifter eller valutadifferenser uppstår så är det samma princip när du får betalt via Paypal.

/Joachim

Hej

 

Finns det någon minimum-gräns för kursändringar eller ska det alltid göras korrigeringar på 3960/7960 oavsett hur några ören det kan handla om?

Hej

Det finns vad jag känner till eller kan hitta information om någon gräns för valutakursdifferenser. De skall alltid anges.

/Joachim