Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_38
MEDLEM

Tull och moms från land utanför EU

Hej 

Jag ställde en fråga till tullverket angående att jag skickar efter varor från tex Aliexpress. Och det här är svaret jag fick. Jag tolkar det som att det räcker att jag lägger in den fiktiva momsen precis som när jag handlar inom EU ? Right? Jag är så yr i skallen nu så jag minns inte hur jag borde göra verifikationen ens.. se skärmdump nedan. Stämmer den? eller ska jag ha andra konton ? 

"Alla varor som importeras till Sverige (sänds från ett land utanför EU) måste förtullas och avgifter måste betalas.

För varor med ett värde av högst 1400 kr behöver du inte betala tull, däremot måste momsen betalas. Det vanliga är att transportören gör en tulldeklaration för din räkning och du betalar avgifterna till dem. Se länk nedan:

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internethandel/internethandelfranettlandutanfor...

Om du fått en försändelse som transportören missat att förtulla kan du anmäla detta i efterhand, jag bifogar länk:

http://www.tullverket.se/innehallao/d/deklarationshjalp/deklarationshjalp/ofortulladvara.4.9b2c39913...

Hoppas att denna information hjälper dig.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen via webbformuläret. Om frågan är en följdfråga uppge det diarienummer som du fått i ditt tidigare svar." 



Eller ska jag använda 2614 och 2645 här också..jag är bara van vid att bokföra tjänster från utlandet och inte varor... 🙂 
4 SVAR 4
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Jag tror att du ska kunna hitta svaret på din fråga i tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.
Lotta_38
MEDLEM

Nej, där är ju tullfakturan med, jag har ju ingen sån eftersom jag handlat för mindre än 1400 kr. Så jag fattar ändå inte hur jag ska göra 
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Jag antar att du har fått svar på din fråga i din andra tråd Inköp av varor USA med tullkostnad direkt på fakturan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra tullräkning samvetsdeklaration utanför EU kontantmetoden (AB).

Hej!

Hittar inte svar på just denna fråga i forumet.

Importerade varor privat i november 2016 och gjorde samvetsdeklaration för olovligen införda varor. Tullräkningen kom i februari 2017 och både moms och tull ska betalas till tullverket. 400kr tull och 3600kr moms. Ringde skatteverket som sa att jag får göra avdrag för momsen mot försäljningsmomsen.
Använder kontantmetoden för vårat aktiebolag.
Vilka konton använder jag?
Mvh