Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Underlag för återbetalning av frakt

Hej!

Vi beställde varor från en leverantör där vi betalade direkt med kort i samband med beställningen. Totalsumman 3626kr reserverades på företagskontot. Men i samband med beställningen såg vi att de lagt in 89kr i frakt trots att vi kommit över en fraktfri gräns, och ringde leverantören. De sa att vi ska lägga ordern som vanligt, och att vi sen då får tillbaka de 89kr - då tänkte jag att vi får fakturaspecifikation och sen en kreditfaktura på de 89kr, men nej. På fakturaspecifikationen från vår leverantör är totalsumman 3537kr och där specificerat 100% rabatt på frakten, men pengarna 3626kr drogs ändå från vårt konto. 89kr kom sedan tillbaka, men jag vet inte alls hur jag ska bokföra detta.... Kan man lägga de 89kr som det är för mycket på själva dragningen på "OBS-kontot" [2999] och sedan lägga de igen på insättningen? Eller hur gör jag allt korrekt här?

// "sjukt förvirrande"

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan hantera det som du skriver genom att lägga de 89 kronorna på konto 2999 OBS-kontot och sedan bokföra återbetalningen mot samma 2999 konto. 
På så sätt så tar dessa händelserna ut varandra och påverkar inte resultat eller moms.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim