Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik33
MEDLEM

Underlag vid omvänd moms

Driver en enskild firma och klurar på detta med bokföring av fakturor från utlandet.

 

  1. Om jag köper en tjänst från ett annat EU-land och inte anger mitt VAT-nummer, lägger säljaren på momsen för försäljningslandet. Hela beloppet inkl. den utländska momsen blir en kostnad för mig som köpare. I detta fall finns självfallet inte mitt VAT-nummer på fakturan eller kvittot utfärdat av säljaren, inte heller något om att att omvänd momsskyldighet gäller. 

    Ska man i detta fall i bokföra kostnaden med omvänd moms, då man har köpt tjänsten från utlandet, även om mitt VAT-nummer saknas på underlaget?

  2.  Jag köper en tjänst från ett land utanför EU och mitt VAT-nummer saknas på fakturan/kvittot. Hela beloppet på underlaget blir en kostnad för företaget.

    Ska man bokföra kostnaden med omvänd moms?

 

Frågan uppkommer för att det på resurser på nätet verkar finns många olika meningar kring detta, även i bokföringsprogrammens supportartiklar.

 

Visma:

"Du som köpare eller mottagare av fakturan är ansvarig att se till att fakturan stämmer och innehåller nödvändig information. På fakturan ska det stå både ditt momsregistreringsnummer och att omvänd skattskyldighet gäller. Om det saknas och fakturan är utan moms behöver du ta kontakt med din leverantör och be om en ny faktura."

 

Bokio:

"När du redovisar ett inköp av varor eller tjänster från utlandet så ska detta redovisas med en fiktiv moms. Detta gäller oavsett om leverantören har lagt på moms eller ej på underlaget. -- Uppger du ej giltigt momsregistreringsnummer för leverantören kommer denne lägga till den momssats som gäller i det landet. Detta påverkar alltså inte hur du hanterar bokföringen. Momsen blir endast en kostnad för dig. -- Dvs bokföringen blir samma oavsett om det är moms på underlaget du har fått eller ej."

 

Andra menar att om VAT-nummer saknas på underlaget ska den aldrig bokföras med omvänd moms, utan ska bokföras på ett kostnadskonto och utan ingående moms (ej heller omvänd moms), såsom man gör när en vara eller tjänst är förbrukad i utlandet.

 

Om det utländsk moms har lagts till på underlaget beror ju till stor del till på om VAT-numret finns med på underlaget – om man som köpare kommit ihåg att ange det, eller om säljaren överhuvudtaget är villig att ta med det på underlaget (ofta finns inte denna möjlighet vid köp av tjänster från länder utanför EU, tex. programvaror).

 

Skulle vara tacksam för hjälp med att bena ut detta!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är inte helt enkelt att svara på denna frågan tyvärr, då även vägledningarna från Skatteverket är lite tvetydiga kring det. Om man tex läser på vägledningen för inköp varor inom EU så kan man se att de tar upp frågan angående felaktigt debiterad moms ( som tex när man inte angett VAT nummer och säljaren tagit ut ett annat lands moms ) inte är avdragsgill och att man ändå skall redovisa hela inköpet som inköp inom EU med fiktiv moms. Däremot står det inte samma sak på vägledningen för inköp tjänst inom EU, vilket gör det klurigare. Det som står är att huvudregeln är att man som köpare skall redovisa momsen ( dvs fiktiv moms ), vilket man kan tolka att man skall redovisa detta oavsett om man angett sitt VAT-nummer eller inte. Så det bästa är att kontrollera med Skatteverket när sådana tillfällen uppstår för att få det redovisat korrekt. 

 

Detsamma gäller för din andra fråga, då det även där inte står tydligt hur man skall hantera det förutom samma som för inköp tjänst inom EU. 

 

Det är därför det står olika på olika ställen, då det blir en sorts tolkning över hur man bör hantera det. Det absolut korrekta vore att kontakta leverantören om en ny korrekt faktura, vilket är vad vi ger råd kring i vår artikel. Detta betyder dock inte att Bokio säger fel, i och med att vägledningen för inköp av varor inom EU anger att man skall redovisa fiktiv moms oavsett om köpet hanterats rätt eller inte. Det finns sätt att argumentera för att det både alltid bör redovisas som ett inköp inom/utanför EU oavsett och även att bara redovisa det som en kostnad när VAT nummer saknas. 

 

Det finns dock tyvärr inget enkelt svar som du märker, utan det är något som man får hantera och be om råd från Skatteverket om situationen skulle uppstå. Det bästa är som sagt att försöka förhindra att det händer och alltid ange sitt VAT-nummer i största möjliga mån. 

 

Ha det fint, hoppas detta hjälpte dig lite framåt.

Josefine