Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Upplupen intäkt enskild firma

Hej! Har en intäkt som avser 2019 men som jag ska fakturera nu i januari. Intäkten ska bokföras för 2019 utan moms.(Intäkten är 20.000 + moms) Jag har gjort en verifikation på 3041 20.000:- kredit och sedan 1790 20.000:- Debet. Då blir det ju rätt i bokföringen 2019. Intäkten kommer med och ingen moms. Men hur gör jag när jag sedan gör fakturan i Visma och skickar iväg och pengarna kommer in och man gör en bankhändelse? Måste ju få bort 20.000 från 1790 och får in pengarna på mitt konto men ska ju inte komma med på 2020. Kan någon snäll göra ett schema på ordning man bokför detta på...även momsen.....Tacksam för hjälp:)

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

När man gör periodiseringar på intäkter så är det bra att använda ett intäktskonto som inte är knutet till momsrapporten eftersom du inte ska redovisa momsen förrän du fakturerar.

Om du normalt använder 3041 för dina intäkter så kan du skapa ett nytt konto, t ex 3049 som du döper till periodiserad intäkt. Den verifikationen som du gjort för 2019 ska alltså byta konto från 3041 till 3049.

 

När du sedan skapar din faktura så kommer intäkten på 3041 och momsen bokas upp. I samband med det så skapar du en verifikation där du vänder tillbaka periodiseringen som du gjort 2019. Samma konton igen, men tvärtom (D3049/K1790). Då har du nollat ut din omsättning och fått bort den upplupna intäkten. Samtidigt så har du fakturerad intäkt på konto 3041.

 

/Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack!

Bara så jag hänger med:

Jag börjar med att skapa konto 3049 Döpt till periodiserad intäkt. 

Idag finns verifikation (K3041/D1790)  Måste jag först göra manuell verifikation typ (D3041/K1790) för att nollställa. Sedan göra ny upplupen (K3049/D1790)   

Sedan gör jag faktura och intäkt på 3041 med moms. Ta bort upplupna som du skrev (D3049/K1790)

Intäkten ska ju vara på år 2019 och momsen år 2020. Blir det så på detta sättet eller har jag missuppfattat ngt? Jag kanske krånglar till det. sorry;) 

När du skapar konto 3049 så måste du vara i 2019.

Vet inte vad du har för program, men ibland kan man gå in på verifikatet och justera, i så fall kan du göra en notering på pappersverifikationen (om du har en sådan) och sen gå in på verifikatet i programmet och stryka 3041 och sen lägga till en rad med konto 3049.

Därefter gör du inget mer på 2019 med detta.

 

2020 så skapar du din faktura och får då underlaget för momsen.

När det är gjort så kan du göra vändningen (3049/1790) på 2020. Bra om du gör både fakturan och vändningen i samma bokföringsmånad så att du visar rätt omsättning i resultatet 🙂 

 

Lycka till!

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det där lät bra. Jag ska gå in o kolla om jag bara kan ändra. Jag använder Visma eekonomi:)

Stort tack för du tog dig tid. 

Om jag gör så där så kommer alltså intäkten på 2019 vilket den ska och momsen 2020....Hoppas jag;)

Precis.

Om du tar ut en resultatrapport för 2020 så kommer du ha din totala fakturering på 3041, men den totala intäkten för perioden kommer att vara reducerad med beloppet som är på 3049