Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Brf Båken
MEDLEM

Upplupen kostnad som ej bokförts på 2020

Hej, en faktura som kom 2020 men ej bokförts 2020 och betalades 2021, hur ska den bokföras.

Beloppet är 3 750 kr och jag bokförde den 2021 som upplupen kostnad och nu stämmer inte kassan och jag tror det beror på det.

Visst borde jag bokföra den som en leverantörsfaktura konto 2440 leverantörsskuld för 2021 för att det ska bli rätt?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om fakturan inte har bokförts upp som skuld samt kostnad i 2020 så skall kostnaden hanteras i 2021 och ingen skuld bokas upp eller bort. Man hanterar kostnaden alltså som vanligt i 2021 i och med att 2020 är ett stängt år och det inte är hanterat ännu. Om du nu bokförde den som en upplupen kostnad i 2021 ändå så behöver du korrigera detta, i och med att du inte hanterade det som en upplupen kostnad i 2020. Så den verifikationen du gjorde bör korrigeras och istället bli en kostnad 2021 och inte boka bort någon skuld. Om det är därför kassan inte stämmer är svårt att svara på, men det kan det vara. Enklast att ta reda på vad som är knepigt med kassan är att ta ut en huvudbok för 193X kontot och sitt kontoutdrag för att jämföra dessa och på så sätt hitta problemet. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Toppensvar! Jag har tagit över bokföringen och det är en del att göra men med ditt svar så löser det sig!