Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Patrik_vk
MEDLEM

Upplupen ränta på anstånd skatt

Hej!

Jag har fått anstånd retroaktivt med betalningen av moms och arbetsgivaravgifter, och fick på så sätt utbetalt ett hyfsat stort belopp från skattekontot i början av hösten.

 

Bokföringen är inga konstigheter. Ränta och avgifter verkar påföras när det förfaller.

Men... vän av ordning som jag är tycker ändå att det bör bokföras en upplupen räntekostnad per 2021-12-31 för att det ska hamna på rätt år.

 

Småpengar, nån dryg tusenlapp, men det känns fel att inte göra denna beräkning samtidigt som jag gör motsvarande beräkning för lån från närstående på 2893.

 

Så frågan är egentligen vad jag *borde* göra (redovisar enl K2), och om jag *får* boka en räntekostnad för att hålla nere det beskattningsbara resultatet. Men det kanske inte spelar nån roll i slutändan, om räntan motsvarar kostnadsränta och därmed inte är skattemässigt avdragsgill?

 

Blir lite förvirrad då detta egentligen är en likviditetsförstärkning/finansiering, och räntan därför borde vara avdragsgill kan jag tycka.

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Patrik_vk!

 

Räntor gällande skatter och avgifter som relaterar till Skattekontot är aldrig avdragsgilla, det samma gäller även ränteintäkter i att de är skattefria om än att det inte finns så många tillfällen längre som man får ränteintäkter relaterat till Skattekontot. 

 

Du kan definitivt beräkna en upplupen ränta för att bokföra upp det vid bokslutet för 2021 för att få med kostnaden på rätt år, även om kostnaden i sig inte är avdragsgill så tillhör den ju 2021. Om du vill göra det så kan man bokföra upp det mot ett konto inom 29XX kontogruppen i kredit och 8423 Räntekostnader för skatter och avgifter för att få med kostnaden i rätt år, för att sedan göra en spegelvänd verifikation i 2022 som tar bort kostnaden när den väl sedan dras och bokförs i 2022. Denna bokningen kommer påverka det bokföringsmässiga resultatet men inte det skattemässiga. 

 

Här kan du läsa mer om vilka räntor som är avdragsgilla/skattefria och inte om du är mer intresserad. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Tack för ditt svar!