Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__30
UTFORSKARE

Uppskrivningsfond fastighet

1997 bokades en uppskrivningsfond av sittande redovisningsansvarig.

Min fråga är - ska denna skrivas av i samma takt som fastigheten (25år), eller har den en annan avskrivningstakt?

Skälet till min fråga är att jag får inte ihop avskrivningarna då det fortfarande ligger kvar ett värde på bokningen.

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Uppskrivningen ska skrivas ned planenligt dvs i samma takt som fastigheten (25 år). Sen är det så att om uppskrivningen inte håller ska den omvärderas och skrivas ned och justeras i balansräkningen.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK 

Emma__30
UTFORSKARE

tack, då vet jag hur jag ska tänka gällande detta. 

Den som satt med detta tidigare räknade inte avskrivning per bokning, utan verkar varje år ha gjort en schablonbokning på avskrivningarna. När jag tog över delade jag upp avskrivningarna per ombyggnad & uppskrivningsfond för att hålla koll på hur lång tid det är kvar på varje bokning. 

Dock måste jag ha räknat fel på år när det gäller denna uppskrivningsfond, för det är nu efter 27 år nästan hälften kvar. 

Hur löser jag detta på bästa sätt?

Hej

 

Det verkar som uppskrivningsfondens planenliga nedskrivning ligger på 50 år vilket i sig inte är något problem om värderingen fortfarande är en rättvisande bild. Du kan naturligtvis göra en ny omvärdering och justerad nedskrivning.

 

Det man kan undra över är hur denna schablonbokning av avskrivningar har presenterats i ÅR och notapparat.

 

Om du vill får du gärna skicka mig bolagets org.nummer.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

Emma__30
UTFORSKARE

Noten i ÅR säger 25-50 år, så det är antagligen 50 år min företrädare har tänkt sig. 

Tack för hjälpen!