Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

shalalleman
MEDLEM

Utbetalning till affiliates

Hej!

 

Scenario:

 

Utbildningsportal med videostreaming, månadsvis prenumeration (internationellt).

Jag vill lägga upp ett system med affiliates, så att de medlemmar som värvar andra antingen får:

- En månad gratis

- Utbetalt en viss % av den nya prenumerantens månadskostnad. (Antagligen mer lockande.)

 

Insåg häromdagen att det där inte alls är helt självklart...

- Blir alla affiliates att anse som anställda? I olika länder?

- Hur skall detta bokföras? (Har bara två affiliate-leverantörer att välja på - Refersion & Rewardful - som går att integrera med portalen, alltså inga svenska varianter.)

 

Tacksam för tips!

 

Allt Gott!

 

/S-A

 

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att det beror på om du hanterar det själv eller om man använder sig av ett bolag. Med tanke på att du pratar om leverantörer kring det så antar jag att du inte planerar att sköta det systemet själv utan att det är någon av dem som skall lösa det. Då borde du få någon form av faktura från leverantören som blir någon form av försäljningskostnad skulle jag säga, inom 60XX kontogruppen.

 

Om du väljer att hantera det själv så blir det att anse som lön till privatpersoner om affiliaten inte är registrerad för F-skatt och är det ett företag med F-skatt så bör det hanteras som någon form av självfaktura. Där kan Skatteverket vara behjälplig i hur du bör hantera det för just privatpersonerna och hur det blir med skatt och sociala avgifter hanteringen när det är olika länder. 

 

Så om man använder sig av ett annat företag som sköter själva hanteringen av affiliates systemet så är de det företaget som hanterar själva faktureringen till dem, där de sedan skickar en faktura till dig för den hanteringen med antagligen ett kostnadstillägg för deras del. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

 

 

 

 

Hej Josefin!

 

All right, verkar bli ett administrativt kaos helt enkelt. Affiliates från andra länder, och Sverige, kommer som det låter att kräva en hel del bokföring. Frågan är om det är värt besväret. 

 

Tack för snabbt svar!

 

Allt Gott!

 

/Sven-Alex