Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Antonia2
MEDLEM

Utbetalningar Tradera

Hej gänget, 

 

Ny på detta. Skulle vara så tacksam om jag kan få lite hjälp så jag bokför allt korrekt.

 

Har två frågor. 

 

1. Utbetalningar från Tradera och Shopify - är det korrekt att bokföra dem som Övrig insättning - Egen kontering sedan 2611? Finns det inget sätt att automatiskt få in 25% av summan? Är detta rätt för mina inbetalningar för försäljning? 

Screenshot 2024-09-18 at 16.44.40.png

 

 

 

2. När jag sålt varor på Tradera har jag ibland betalat frakt på saldot jag har där. Då är utbetalningen till mitt bankkonto EFTER frakten dragits. Kan jag lägga in detta på något sätt så jag får in det utgående momsen i min bokföring?

17 SVAR 17
Antonia2
MEDLEM

EDIT fråga 1:

 

Är detta rätt? Finns föera 25% moms alternativ.Screenshot 2024-09-18 at 16.52.02.png

Hej

Bokförs försäljningen upp på något annat sätt innan du får utbetalningen? Om inte så blir det du bifogat inte rätt.

Återkom med information om och hur det bokförs upp innan utbetalningen sker så kan jag ge dig ett korrekt svar.

/Joachim

Jag bokför inget innan utbetalningen. Jag håller på att matchar allt manuellt nu 🙂 Ny på detta så är väldigt osäker på vad som är rätt. Tusen tack för hjälpen

Hej

Då ingen "dagskassa" av försäljningen registrerats tidigare så skall det bokföras på detta sättet.



Tänk på att försäljningen måste in i den momsperiod som den ägt rum så kommer utbetalningen i en annan momsperiod så måste man göra detta i två steg.

1. Först en manuell kontering via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Datumet blir försäljningsdagen då.

 

2. När sedan inbetalningen kommer i en senare momsperiod så hanteras den på följande sätt.



Skulle rekommendera att alltid använda det andra alternativet för att göra på samma sätt hela tiden vilket minimerar risken för eventuella fel i bokföringen.
Samt att ni får bättre kontrolla på era intäkter och vad ni skall få utbetalt från exempelvis tradera.

 

/Joachim

Tuuusen tack för hjälpen Joachim!

 

Hur lägger jag in en vanlig försäljning där det direktbetalats med ex Swish? 

Hej

Det hanteras på sättet jag visade i det första exemplet.



/Joachim

Tusen tack för hjälpen!

En annan fråga. Hur bokför jag återbetalningar (tex när en vara jag köpt in varit trasig) på kontot? Får ingen faktura på detta, utan det sker oftast automatiskt.

Hej

Återbetalingar bokför du mot samma konto som själva inköpet bokfördes mot.

Så har du bokfört betalningen på detta sätt

1930 Kredit
5460 Debet
2641 Debet

Så skall återbetalningen bokförs mot samma konton men man vänder på debet och kredit. Detta för att man vill minska kostnaden med det återbetalda beloppet.

1930 Debet
5460 Kredit
2641 Kredit

/Joachim

Jag antar att det då är Övrig insättning -> Egen kontering?

 

Jag använder bara kod 4000. Är det bara att jag byter plats på debet och kredit då så blir det rätt? (Vid återbetalning)

 

1930

4000

 

Eftersom jag handlar från Kina är det ingen moms jag kan räkna av.

Jag skulle verkligen vilja få bekräftat att jag gör rätt med försäljningar. Är det ifyllt på rätt sätt här?

 

Screenshot 2024-09-24 at 12.16.50.png

Hej

Det är korrekt förutsatt att Stripe inte dragit av en avgift från summan du får utbetalt.

/Joachim

Screenshot 2024-09-24 at 13.24.11.pngStämmer detta vid återbetalning av leverantör?

En annan återbetalning: Screenshot 2024-09-24 at 14.14.43.png

Hej

Du behöver helt säkert redovisa moms på dessa två återbetalningar också. Svårt att svara på utan att kunna se själva underlagen Kvitton/fakturor.

/Joachim

Det är 25% moms på dessa. Hur ska jag fylla i det på rätt sätt? 

Skulle verkligen vilja ha en bild så jag vet att jag inte gör fel. Undrar även om det går att få automatiskt momsräkning på dessa verifikationer. Screenshot 2024-09-25 at 08.14.29.png

 

Ai boten tycker att jag ska fylla i exakt såhär, har formulerat olika och många gånger. Hur kan jag göra det rätt? 

 

Screenshot 2024-09-25 at 17.12.32.png

Hej

AI boten och boföring är inte helt optimal så den konteringen skulle jag inte rekommendera. 

Det går inte att få automatisk fördelning av moms på de flesta kostnader. Detta för att intäkts eller kosntadskontot måste ha en momskod för att systemet  skall räkna ut moms och det skall enbart användas momskoder på det som skall fyllas i momsredovisningen. Kosntaden för vanliga svenska inköp skall inte med i momsrapporten så på dessa kommer du inte få med moms automatiskt. På försäljning eller inköp från utlandet går det däremot eftersom dessa skall med i olika rutor i momsredovisningen.

Så i exemplet ovan så behöver du räkna ut manuellt vad momsen är om det inte framgår av din faktura/kvitto/Underlag du fått för återbetalningen.
848,75 * 0,2 = 169,75 i moms

Konteringen skall då se ut på detta sätt.

 

/Joachim