Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utdelning andelar i dotterbolag

Ett bolag har ändrat bolagsform från handelsbolag till aktiebolag och har vid avvecklingen av handelsbolaget fört över 70' som bokförts mot 8012 - utdelning andelar i dotterbolag. Är det någon som har koll på blanketten N3B som jag har förstått måste fyllas i när aktiebolaget deklarerar för första gången. 
5 SVAR 5

Hmmm. Så vitt jag lärt mig så kan man inte ombilda handelsbolag till aktiebolag utan det blir en ren försäljning (med eventuella skattekonsekvenser) och sedemera en likvidation. Det är nog bäst att kolla upp det.... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej felformulerat av mig. Det jag menar är att de som ägde handelsbolaget har nu bildat ett aktiebolag. Handelsbolaget är likviderat. Men innan dess så fördes en del av vinsten till delägarna till aktiebolaget, samma ägare.

Okej. Då beror det lite på vad dom 70 ́ kom ifrån. Var aktiebolaget ensam ägare till handelsbolaget vid likvidationen? Var i så fall dessa 70 ́ de likvida medel som fanns på banken. Just utdelning andelar dotterbolag är väl mest till för dom som äger aktiebolag och får utdelning där. Äger ett aktiebolag ett handelsbolag så får man i första hand del av resultatet, vilket då blir konto 8130 (resultat från andelar handelsbolag). Om man erhåller pengar vid en likvidation så bör man hamna med eventuell vinst på andelarna (om tillgångsposten är lägre än vad man fått ut) hamna på typ 8020 eller liknande. Typ resultat på andelar i koncernföretag. Har ingen erfarenhet av en likvidation av ägt handelsbolag i aktiebolag men det borde bli typ så. Men det beror som sagt var på varifrån de 70 ́ kommer...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, de hade tidigare ett handelsbolag och har nu startat ett aktiebolag. Dvs. samma ägare och bara dom. Som jag har förstått det så var de 70' del av vinsten som inte skattades för då.

Hmm. Den vinsten från handelsbolaget bör ju delägarna skatta för, inte bolaget. Har dom satt in pengar från handelsbolaget så bör det bli insättning från ägarna och fördelas efter samma fördelning som dom hade i handelsbolaget, som inlåning då typ. Inte som intäkt och inte aktiebolaget var delägare. Någon som är i min bransch borde nog kanske titta på det där kan jag tycka. Så att det blir rätt på alla plan, handelbolag, handelsbolagsdelägare och aktiebolag... Lycka till!