Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

visma_bokföring
UTFORSKARE

Utdelning, förenklingsregeln första årsbokslutet vid köp av lagerbolag

Hej, 
Antag att jag köpt ett lagerbolag 20240901. Får man i samband med årsbokslut 20241231 ta utdelning enligt förenklingsregeln? 
Tack på förhand. 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om bokslutet 2024-12-31 visar en vinst och du får ett Fritt eget kapital kan du på Bolagsstämman 2025 besluta om utdelning.

Om du ägde aktier(na) 2025-01-01 kan du deklarera utdelningen enligt Förenklingsregeln.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Antag att jag har årsbokslut först 20251231 (När man startar bolag under året så kan redovisningsperioden sträcka sig längre än ett år) och tar en utdelning enligt huvudregeln för år 2025. 

Kan jag flera år senare fortfarande ta utdelning enligt förenklingsregeln för år 2024? Hur bokförs detta så att man kommer ihåg det? 

Tack på förhand. 

Hej

Om bokslutet 2025-12-31 visar en vinst och du får ett Fritt eget kapital kan du på Bolagsstämman 2026 besluta om utdelning. Om du beräknar utdelningen enligt Huvudregeln ska den baseras på utbetalda löner under 2025.

Utdelning från 2027 och därefter begränsas av om det finns Fritt eget kapital kvar att dela ut. Du kan byta till Förenklingsregeln. 

Vänliga hälsningar

RoffaK