Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utdelning i Ekonomisk förening

Vi driver en ekonomisk förening och kollar lite på insatsutdelning/gottgörelse efter att läst på lite om reglerna för det så är jag något insats i det juridiska som gäller. Däremot hittar jag inte vad som är det lämpligaste sättet att faktiskt bokföra det.

Ska det göras likt i ett aktiebolag att man för över kaptial till outlämnad vinstutdelning och sedan krediterar från kassan när man delar ut. Eller ska det göras på något annat bra sätt. Efter att sökt runt en hel del på nätet så har jag inte hittat många svar eller frågor ens på just detta som inte rör aktiebolag eller när en enskild näringsidkare/aktiebolag får utdelnign från en ekonomisk förening.  Vilket ju såklart inte är intressant för oss, vi vill ju veta hur vi som förening bokför själva utdelningen.

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Ekonomiska föreningar brukar hanteras på samma sätt som Aktiebolag, så du kan du läsa här om hur man hanterar detta. 

Ha det fint!

¨

Josefine

Som jag läser det gällande gottgöring hos skatteverket så ska den efterlikviden göras innan resultaträkningen. Bör inte det rimligen bli svårt att göra om man gör på samma sätt som i ett aktiebolag? Men du menar att det är så att vi ska göra som om det är en vanlig aktieutdelning i ett aktiebolag?

Med gottgörelse avses enligt EFL efterlikvider (pristillägg), åter­bäringar (rabatter) eller liknande som grundas på rörelsens resultat. Gott­görelse ingår inte i det redovisade resultatet, d.v.s. den har redan dragits av innan man fastställer årets resultat (14 kap. 1 § EFL).

I utgångsläget är det föreningsstämman som fattar beslut om gottgörelser. Stämman får dock uppdra åt styrelsen att fatta beslut om gott­görelser. Det kan också framgå av stadgarna att styrelsen får besluta om gott­görelse (14 kap. 2 § EFL). Detta innebär bl. a. att gott­görelser kan beslutas och betalas ut under räken­skapsåret, och vid ett eller flera tillfällen.

Hej igen!

Ber om ursäkt att du fått vänta på svar, men jag försökt hitta fler vägledningar som kan hjälpa dig med detta. Vad jag förstår från den texten från SKV är att det inte nödvändigtvis behöver bestämmas utifrån ett fastställt resultat, dvs det kan bestämmas under räkenskapsåret och inte bara vid stämman där man fastställer bokslutet. Det finns dock väldigt lite vägledningar kring just utdelning för ekonomiska föreningar, främst för att man vanligtvis utgår från de regelverk man bokför enligt vilket normalt sätt är K2 regelverket dvs samma som små aktiebolag. 

Det jag kan hitta är att både gottgörelse och vinstutdelning är en form av överskottsutdelning och att de båda redovisas på samma sätt men beräknas olika. Det är dock begränsat med vägledning kring just gottgörelse, så jag rekommenderar dig att ta kontakt med en konsult för att få rådgivning kring detta om du vill vara säker. Du får gärna återkomma i tråden om du får något svar som kan hjälpa andra i forumet med samma funderingar.

Ha det fint!

Josefine