Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utdelning innan årskiftet

Jag har inte tagit ut någon aktieutdelning under alla mina år. De som tidigare hjälpt mig har inte tyckt det varit "lönt?". De senaste åren har jag använt mig av Visma deklaration. Nu har jag sparat Fritt eget kapital på 234 kkr. (bokslut 191231) Kan jag ha en extra stämma nu innan årskiftet och ta en utdelning på gränsbeloppet 177kkr med 20% skatt? Hur beräknar jag räntan på det sparade utdelningsutrymmet då det är sparat under flera år? Hur bokförs dessa två olika händelser?

Tacksam för hjälp.

Linda

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du kan ha en extra bolagsstämma innan jul och besluta om utdelning. Anmälan om detta ska göras till Bolagsverket och på deras hemsida hittar du blankett för anmälan.

För att få fram sparat utdelningsutrymme behöver du uppdatera dina årliga K10-deklarationer. Där finns en indexuppräkning (ränta). Deklarationsblanketterna finns på skatteverkets hemsida och du avgör själv hur långt bak i tiden du upprättar K10. För att täcka upp 234 kkr behöver du i princip bara lämna in K10 för 2019 och sedan 2020 i ordinarie deklaration våren 2021. Då behöver du inte begränsa dig till 177 kkr.

Utdelningen bokförs vid bolagsstämmodatum:

Debet 2091

Kredit 2893 

och sedan debiterar du 2893 i takt med att du tar ut pengarna.

Glöm inte att lämna kontrolluppgift för utdelningen.

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för detta. Uppskattar tipset för kontrolluppgifterna.

Jag hoppas det blir så enkelt som det låter när jag tar tag i det. 

Med vänlig hälsning,

Linda

Roffakab
CHAMPION

Hej

Det är enkelt och jag tror att du fixar det galant. Blir det strul så hör du av dig på forumet eller så kan du skicka ett mail till casperkonig@gmail.com så hjälper jag dig.

MVH

RoffaK