Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jan404
NY MEDLEM

Utdelning saknas i Årsredovisning/deklarationsmodulen

Hej!

Jag har ett problem med min årsredovisning/deklarationsmodul på min lilla AB. Den överför inte den utdelningen jag har gjort till fliken ”Förändringar i eget kapital”. Jag kan mata in den manuellt men enligt supporten borde det ske automatiskt och att det inte görs beror på att jag har gjort fel i min bokföring.

 

Jag tycker dock jag har gjort på samma sätt som här:

https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-aktieutdelning-sa-bokfor-du-vinstutdelning/t...

 

Min första verifikation för 2023 är förra (och företagets första) årets resultat:

X SEK               K2098              D2099

Därefter bokför jag:

X SEK               D2098              K2091

 

Sen kommer min utdelning:

Y SEK               D2091              K2898

och

Y SEK               D2898              K1930

 

 

Är det någon snäll människa som kan förklara vad jag har gjort fel eller varför programmet inte överför informationen om utdelningen?

 

Stor tack på förhand!

 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Först vill jag med bestämdhet påstå att du bokfört helt rätt.

 

Sen får Visma Support ursäkta men någon automatik i denna fråga har jag aldrig varit med om utan alltid varit tvungen att fylla i utdelnings-beloppet manuellt. Det känns också logiskt då beslut och utbetalning av utdelningen ofta ofta bokförs under samma räkenskapsår och då finns det inget saldo att automatiskt fylla i och i de fall som delar av utdelningen tagits ut finns ett kvarvarande saldo kvar på 2898 men det är ju inte det beloppet som ska fyllas i. Så någon automatik tror jag inte på i detta ärende.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej,

Jag har ett liknande problem men det hänför sig till föregående år. Jag noterade nu att jag skulle fylla i rutan för utdelning i förra årets årsredovisning under Resultatdisposition. Allt är bokfört rätt men utdelningen jag betalade ut under 2023 syns inte som ett belopp någonstans i själva årsredovisningen. Alla siffror är rätt och hänsyn har tagits till utdelningen. Jag kommer nu inte åt rutan för utdelning 2023 när jag ska ska skapa årsredovisningen, den är utgråad. Hoppas du förstår mitt problem och kan komma med ett gott råd hur jag kommer tillrätta med problemet.

Hälsningar

Christina O

Hej

 

Inte helt säker men om du missade att fylla i Utdelning i 2022 års Resultatdisposition men ändå bokfört och betalat ut utdelning under 2023 ska detta redovisas som "Efterutdelning" i "Förändring av eget kapital" och dessutom anmälas till Bolagsverket.

 

Att du inte kan använda rutan för Utdelning kan ju också bero på att du klarmarkerat posten.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

fört utdelning