Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik93
MEDLEM

Utdelningsutrymme / K10 fråga

Hej,

 

Mitt företag registrerades 2019-12-27. Mitt första räkenskapsår var 2019-12-27 -> 2021-01-31.

Hur fungerar det med K10 blanketten och den utdelning som sparas över åren egentligen...? Jag lämnade in en för år 2020 (177100 kr enligt förenklingsregeln), men gjorde ingen K10 för 2019 som jag kom på nu att jag kanske skulle gjort. 

Är det tillåtet även fast jag bara hade mitt företag "aktivt" i ett par dagar 2019 :)? 

Dvs får jag räkna såhär?

2019 - 171 875kr

2020 - 3:12 regeln

2021 - 3:12 regeln.


Eller ska jag skippa år 2019? Eller får jag bara en liten procent av 2019's utdelningsutrymme?


Mvh,

Fredrik 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Vad jag kan se tex på denna länken hos Skatteverket så verkar man kunna beräkna utdelningsutrymme i efterhand, trots att man inte skickat in en K10 för det året. Vad jag kan hitta så får man hela det årets utdelningsutrymme om bolaget registrerades det året,  men kan tyvärr inte riktigt hitta något på Skatteverkets vägledning som går igenom detta. Så jag råder dig till att kontakta Skatteverket för att säkerställa detta, så det inte blir fel. 

 

Tänk på att den utdelning du gör får enbart vara på det resultatet man fastställer i bolagsstämman, och att det är för året som man beslutat utdelning för som man beskattar. Dvs tar man ut utdelning i 2022 så beskattas det i 2022 och man deklarerar det i K10 i 2023. 

 

Ha det fint!

/ Josefine