Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utgående betalning och faktisk betalning

Hej! 

 

Jag har precis startat mitt bolag och lagt en första beställning hos en av mina leverantörer. De tillämpar ingen kredit utan alla fakturor förskottsbetalas och sedan korrigeras den faktiska summan till ett saldo man får som användare hos dem. 

Jag har alltså betalat en faktura på 65 260 kronor, men jag köpte egentligen varor för 59 330 kronor. Jag har ett saldo hos leverantören på 5 929 som kommer användas vid nästa beställning. 

Hur bokför jag detta? 

 

Tack på förhand! 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Bokför saldot på 5 929 kr på konto 1684 Fordringar hos leverantör tills du gör nästa beställning/betalning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar! 

 

Går det bra att lägga betalningsdatumet tidigare än fakturadatumet? Det kommer upp en varningsruta när jag försöker göra det. 

 

Sedan en annan fråga - i "referensrutan" när jag registrerar betalning, är det bankreferensen jag ska skriva in där? 

 

 

Hej

 

Den rätta gången är nog att du först bokför hela betalningen på konto 1684 Fordran hos leverantör.

 

Därefter registrerar fakturan och betalning av fakturan. I stället för Företagskonto anger du Annat konto och 1684. I Ref skriver du Förskottsbetald och datum.

 

Sen ska saldot på konto 1684 överensstämma med uppgift från leverantören.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK