Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

leo_norr
MEDLEM

Utländskt arbete

Hej,

Jag har lite osäkerheter kring ett uppdrag utomlands.

Jag betalade resan med mina privata pengar. Eftersom flygbiljetten gick till Tyskland är det ingen moms på den. (Jag är själv ägare till AB)

I Tyskland köpte jag 4 bussbiljetter, med den tyska momssatsen på 7 %, och hotellet betalar också 7 % moms.

Sedan finns det parkeringsboten från den svenska flygplatsen med den vanliga svenska skattesatsen på 25%.

Fakturan för tjänsten går till ett företag i Tyskland från vilket jag har momsregistret, dvs utan moms.

 

2893 K

5810 D <- flygbiljetter

 

2893 K

5810 D <- bussbiljett

????  D <- tysk moms 7%

 

2893 K

5832 D <- kost och logi i utlandet

????  D <- tysk moms 7%

 

2893 K

5890 D <- Parkering på flygplatsen i Sverige

2641 D <- moms 25%

 

Betalning av resekostnader till mitt privata konto

1930 K

2893 D

 

Jag får tillbaka skatten från den svenska parkeringsboten så jag tar inte ut den mer, men hur gör jag med de två tyska momssatserna? Konto 2645? Hur behandlas skatten av skatteverket, återbetalas den? Eller måste jag debitera det totala beloppet för biljetterna och hotellet?

 

Tack på förhand

Hälsningar

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

När det gäller inköp av tjänster som boende, buss, taxi, etc så är inköpet helt momsfritt. man bokför och redovisar aldrig moms på tjänster som har nyttjats/förbrukats i det landet man har varit i. Så du lägger hela summan inklusive moms du betalt för i Tyskland på konto 5810 och 5832.

I övrigt är dina konteringar helt korrekta.

2893 K

5810 D <- bussbiljett (Inkl moims)

2893 K

5832 D <- kost och logi i utlandet /inkl moms)

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim