Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia1
MEDLEM

Utskrift/underlag verifikationer

Hej, Behöver man skriva ut en verifikation, eller ha en utskrift från banken som underlag för exempelvis eget uttag i en enskild firma, eller räcker det med att man har kontoutdrag från banken för hela månaden sparat i en pärm alternativt elektroniskt i eekonomi? Dvs behöver man ha en fysisk verifikation i någon form för ett eget uttag eller räcker det med att det finns bokfört elektroniskt utan underlag? (Det kan handla både om rena pengar som uttag eller om exempelvis privata kortköp).

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Sofia1!

 

I vårt användartips Digitalt sparande - Vad gäller? så har vi skrivit om vad för typ av information som ska sparas.

Läs gärna igenom användartipset och återkom om du vill ha mer information eller om du har några funderingar.

 

Önskar dig en trevlig helg!

/Tinne

Sofia1
MEDLEM

Hej Tinne, 

Jag har läst igenom allt det sen tidigare men får inte svar på ovanstående fråga genom att läsa det så min fråga kvarstår 😃

Hej!

 

I artikeln som min kollega skickade så står det följande: 

Räkenskapsinformation som du tar emot, t ex kvitton och leverantörsfakturor, ska sparas i den form du tar emot den. Men du kan överföra informationen från en form till en annan, t ex från papper till digitalt, om det görs säkert.

 

Detta betyder att du kan skriva ut den om du skulle önska, men att huvudregeln är att man sparar det i den form man tar emot den. Generellt sätt är det svårt att få något bra underlag på egna uttag och inte heller alltid nödvändigt, så att spara ner kontohändelsen på banken funkar utmärkt. Du behöver dock inte skriva ut den om du inte sparar alla andra underlag på papper utan det går bra att spara ner digitalt på din dator.

 

Ha det fint! 🙂

Josefine

Innebär detta då att om man inte skriver ut något underlag så måste man spara varje transaktion på banken, dvs varje eget uttag, digitalt som en pdf-fil på sin dator, eller räcker det med att man har hela kontoutdraget inläst och sparat i eEkonomi? (Och då inte heller skriva ut någon verifikation från programmet).

Hej igen!

 

Det går bra att spara hela kontoutdraget, du behöver inte spara varje enskild transaktion för sig. Jag skulle säga att det inte räcker att ha det bra inläst i eEkonomi utan det bästa är att spara ner kontoutdraget i tex pdf-form och spara digitalt vid slutet av varje räkenskapsår och använda som underlag i bokslutet. Däremot så behöver du inte skriva ut alla verifikationer från programmet utan detta sparas digital.

 

För mer information om sparande av underlag rekommenderar jag dig att kontakta tex Bokföringsnämnden (BFN) som kan ge lite mer lagstöd kring detta. På denna sidan hos BFN och på denna sidan på Skatteverket så finns mer information kring arkivering samt vad som räknas som räkenskapsinformation. 

 

Ha det fint!

Josefine