Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Andy75
UTFORSKARE

Uttag Kapitalförsäkring den 31 December och pengarna kommer till företagskonto den 3 Januari

Hej

Jag funderar hur jag ska bokföra då jag tog ut pengar från en kapitalförsäkring den 31 december medans pengarna kom in på företagskontot den 3 Januari.

På årsbeskedet på kapitalförsäkringen är dom borta men jag vill ju bokföra debit på företagskontot på samma tidpunkt så att det synkar med  årsbeskedet på KF.

Någon som har en ide hur jag löser det?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. I och med att de är borttagna från årsbeskedet så skulle jag säga att du bör bokföra uttaget i december, precis som du säger, så att eventuell vinst hamnar i rätt räkenskapsår. Du kan bokföra uttaget precis som du brukar göra, där du istället bokför det mot ett temporärt fordranskonto i 2021, och när du får det inbetalt på företagskontot mot samma fordranskonto igen. Exempelvis något konto inom 168X gruppen. I mitt exempel nedan har jag antagit att du enbart tagit ut vinst och inte de insatta medlen. Det blir alltså en manuell kontering i 2021:

2021

168X med 10 000 i debet

8XXX med 10 000 i kredit

2022

193X med 10 000 i debet

168X med 10 000 i kredit

På så sätt så får du bokat upp uttaget i rätt räkenskapsår, men bokfört inbetalningen till företagskontot i det andra året. 

Ha det fint!

/ Josefine